Prawo zamówień publicznych ma zapewnić wybór najkorzystniejszej oferty z punktu widzenia podmiotu należącego do sektora publicznego. Jak wiemy z praktyki często próby wprowadzenia kryteriów innych niż cena prowadzi do zarzutu nieuprawnionego preferowania któregoś z dostawców. Teraz przy okazji zakupów samochodów obok ceny konieczne będzie wprowadzanie dodatkowych kryteriów – ściśle określonych przez prawo.
Wynika to z treści rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych, które trafiło pod obrady najbliższego posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Rozporządzenie to stanowi implementację dyrektywy 2009/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 roku w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego. Za kryteria obowiązkowe zostały uznane:- zużycie energii,
- emisja dwutlenku węgla
- emisja tlenków azotu, cząstek stałych oraz węglowodorów.
Wszystkie powyższe parametry mają być ustalane zgodnie z procedurą stosowaną dla celów badań homologacyjnych i przeliczane na wartość pieniężną za pomocą określonych w projekcie rozporządzenia algorytmów. Można zastanawiać się jak wymienione powyżej kryteria przełożą się na średnią cenę zakupywanych pojazdów.