Najdłuższą dyskusję na posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli w dniu 19 września wzbudziła dyskusja nad stanowiskiem Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów w sprawie rozwiązań legislacyjnych w zakresie postępowania wieczystoksięgowego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji. Zarząd Śląskiego Związku zaproponował w szczególności, aby gminy miejskie mogły przeprowadzać egzekucję z nieruchomości (obecnie czyni to wyłącznie naczelnik urzędu skarbowego), zmiana objęła tryb postępowania w przypadku zbiegu egzekucji, a także aby opłata komornicza pobierana była również od naczelników urzędów skarbowych.
Obecny na posiedzeniu przedstawiciel Ministra Finansów sprzeciwił się zaproponowanym zmianom motywując to… ich fragmentarycznością. Stanowisko to były o tyle kontrowersyjne, że – jak się okazało – powołany w Ministerstwie do prac nad zmianami w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z udziałem przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego zespół roboczy zebrał się w minionych kilkunastu miesiącach zaledwie raz. W sytuacji, gdy zmiany są konieczne – chociażby ze względu na wskazanie wójtów jako organów egzekucyjnych w zakresie opłaty śmieciowej i problemy z egzekucją należności jednostek samorządu terytorialnego od osób, które zmieniły swoje miejsce pobytu – takie tempo prac zostało uznane za niedopuszczalne. Dużym osiągnięciem posiedzenia jest w tej sytuacji ustalenie, że na następne posiedzenie zostanie przedstawiony harmonogram sprawnych prac nad przedmiotowym zagadnieniem. Jeśli zobowiązanie to zostanie zrealizowane możemy liczyć na szybkie zmiany w przepisach o egzekucji administracyjnej.
Zespół ponadto zaopiniował pozytywnie:
- projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – opinia jest wiążąca dla całej Komisji Wspólnej;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej w sprawie przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej w 2014 r.;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim;
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego;
- projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie „Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2013-2018".
Na zakończenie posiedzenia Zespołu przedstawiciele Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przedstawili informację o 7 zasadach konsultacji. Zasady te to:
- Dobra wiara – Konsultacji prowadzone są w duchu dialogu obywatelskiego. Strony słuchają się nawzajem, wykazując wolę zrozumienia odmiennych racji.
- Powszechność – Każdy zainteresowany tematem powinien móc dowiedzieć się o konsultacjach i wyrazić w nich swój pogląd.
- Przejrzystość– Informacje o celu, regułach, przebiegu i wyniku konsultacji muszą być powszechnie dostępne. Jasne musi być, kto reprezentuje jaki pogląd.
- Responsywność – Każdemu, kto zgłosi opinię, należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie.
- Koordynacja – Konsultacje powinny mieć gospodarza odpowiedzialnego za konsultacje tak politycznie jak organizacyjnie. Powinny one być odpowiednio umocowane w strukturze administracji.
- Przewidywalność – Konsultacje powinny być prowadzone od początku prac nad zmianą i od początku procesu legislacyjnego. Powinny być prowadzone w zaplanowany sposób i w oparciu o czytelne reguły.
- Poszanowanie interesu ogólnego – Choć poszczególni uczestnicy konsultacji mają prawo przedstawiać swój partykularny interes, to ostateczne decyzje podejmowane w wyniku przeprowadzonych konsultacji powinny reprezentować interes publiczny i dobro ogólne