Obowiązujący obecnie Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych (do 2013 roku z perspektywą do 2015 roku) ma niewielkie szanse na pełną realizację – według stanu na koniec III kwartału 2012 roku rzeczowe zaawansowanie planu wynosiło bowiem 32%, zaś finansowe – 26%. Być może z tego względu już teraz przystąpiono do opracowania nowego Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych – tym razem do roku 2015. Program dotyczy linii zarządzanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak wskazują projektodawcy celem nadrzędnym Programu ma być podniesienie poziomu jakości usług świadczonych przez zarządcę narodowej, publicznej infrastruktury kolejowej, w taki sposób aby zaspokoić potrzeby przewoźników oraz pasażerów. Realizacja tego celu ma doprowadzić do podniesienia bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz wzrostu liczby odprawianych pasażerów, a także zwiększenie wielkości masy towarowej przewożonej koleją.
Program obejmuje 135 projektów, na które w latach 2012-2015 planowane jest wydatkowanie 31,6 mld zł, w tym:
- 52 projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – na kwotę 25,7 mld zł;
- 31 projektów realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych na kwotę 1,2 mld zł;
- 52 projekty realizowane w ramach innych programów na kwotę 4,7 mld zł.
Efektami bezpośredniej realizacji programu ma być m.in.:
- poprawa stanu techniczno-eksploatacyjnego 4954 km torów;
- zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku osi 221 kN o 3146 km torów;
- podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów do 200 km/h na 299 km torów;
- zwiększenie długości torów, na których dopuszczalna prędkość wynosi 160 km/h o 1334 km torów;
- powstanie 398 bezkolizyjnych skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.