Poniżej zamieściliśmy projekt rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie szczegółowych warunków, sposobu i trybu przyznawania dofinansowania na realizację działań związanych z wytwarzaniem biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych i wykorzystaniem ich w transporcie.
Projekt ten został skierowany do zaopiniowania przez KWRZiST.
Przygotowania tego aktu prawa wynika realizacji zadań polityki energetycznej Polski, wśród których jednym z najistotniejszych jest zapewnienie niezawodności dostaw paliw i energii, wzrost konkurencyjności gospodarki oraz minimalizacja negatywnego oddziaływania sektora energii na środowisko.
Jednym z elementów przyczyniających się do realizacji tych priorytetów jest zwiększenie wykorzystania odnawialnych zasobów energii, w tym biopaliw ciekłych, co w rezultacie prowadzi do zmniejszenia zależności gospodarki kraju od paliw importowanych oraz pozwala na redukcję zanieczyszczeń powietrza poprzez uniknięcie emisji zanieczyszczeń powstających w przypadku wykorzystania paliw konwencj onalnych.
Dla rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw ciekłych, zasadnicze znaczenie ma pakiet klimatyczno-energetyczny, będący realizacją konkluzji Rady Europejskiej z marca 2007 r.
Jednym z głównych elementów pakietu jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
Przepisy tej dyrektywy zobowiązują państwa członkowskie m.in. do osiągnięcia z końcem 2020 r. minimalnego udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie w wysokości co najmniej 10%. Mając na uwadze, że w warunkach polskich cel ten zostanie zrealizowany głównie poprzez zwiększenie wykorzystania w transporcie biopaliw ciekłych i paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów, w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku zapisano, że w 2020 r. udział biopaliw ciekłych w transporcie ma wynieść 10%.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowe warunki, sposób i tryb przyznawania dofinansowania na realizację działań związanych z wytwarzaniem biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych i wykorzystaniem ich w transporcie.
Rozporządzenie zawiera szczegółowe przepisy dotyczące m.in. dofinansowania:
- pomocy dla wytwórców biokomponentów oraz producentów paliw, w tym dofinansowania inwestycji w zakresie wytwarzania biokomponentów, biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych;
- wspierania ekologicznego transportu poprzez dofinansowanie transportu publicznego działającego w aglomeracjach miejskich, w uzdrowiskach, na obszarach chroniących środowisko naturalne, wykorzystującego biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne w ilości co najmniej dwukrotnie wyższej od celów określonych w Narodowym Celu Wskaźnikowym;
- zakupu nowych pojazdów zasilanych biopaliwami ciekłymi;
- badań związanych z opracowywaniem nowych rodzajów biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych, związanych z tym nowych rozwiązań konstrukcyjnych, jak też wdrożeń eksploatacyjnych;
- programów edukacyjnych promujących szerokie wykorzystanie biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych;
- promocji wytwarzania i wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych;
- opłat za parkowanie dla pojazdów zasilanych biopaliwami ciekłymi.