Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

W tym tygodniu w parlamencie

W tym tygodniu w parlamencie fotolia.pl
Najbliższe posiedzenie Sejmu zaplanowano na 12 i 13 kwietnia. A Senatu na 13 i 14 kwietnia. Na posiedzeniu plenarnym Sejmu stanie m.in. kontrowersyjna ustawa wiatrakowa, z kolei na towarzyszących posiedzeniach komisji pojawią dwa inne projekty wpływające na funkcjonowanie samorządów. Pierwszym jest opisywana już przez naszą redakcję rządowa ustawa o sieciach telekomunikacyjnych. Drugi projekt to nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Sejmowa komisja samorządu terytorialnego ma zaopiniować dla komisji finansów publicznych poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druk nr 288). Projekt, autorstwa klubu Nowoczesna, jest kolejną propozycją podwyższenia tzw. kwoty wolnej od podatku przy jednoczesnym uregulowaniu wpływów JST z obniżonego podatku.
 
Jak czytamy w uzasadnieniu, „nowelizacja, podobnie jak projekt ustawy o zmianie ustawy o PIT złożonej przez Pana Prezydenta Andrzeja Dudę (Druk nr 51), zakłada podwyższenie kwoty wolnej od podatku do poziomu pozwalającego pokryć kwotę wydatków zapewniających minimum bytowe człowieka oraz część wydatków zapewniających minimum socjalne. Jednakowoż, ustalenie tej kwoty w sposób sztywny - podobnie, jak to obowiązuje obecnie - nie rozwiązuje kwestii jej waloryzacji. Dlatego też proponowane jest uzależnienie kwoty wolnej od podatku od wielokrotności kwoty minimum socjalnego publikowanego corocznie przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Zaproponowano, aby kwota wolna od opodatkowania odpowiadała piętnastokrotności kwoty minimum socjalnego publikowanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych na dany rok. Dla danych za 2014 r. tak wyliczona kwota wolna wynosiłaby 8161 zł 35 g.”.
 
Co zrobić z 9 mld ubytku w budżetach JST?
 
Autorzy projektu podkreślają, że taka regulacja spowodowałaby spadek dochodów JST o około 9 mld zł. Najsilniej odczuwalny w budżetach gmin i powiatów (odpowiednio ok. 6,8 mld i 1,86 mld utraconych dochodów), a w stosunkowo niewielkim stopniu – w województwach (oczekiwany spadek dochodów o 0,29 mld zł). Posłowie zauważają, że JST w mniejszym stopniu skorzystałyby z efektu popytowego, wywołanego obniżką podatku, ponieważ przychody z VAT stanowią w całości dochód budżetu państwa, a przychody z CIT w niewielkiej części zasilają budżety gmin i powiatów (udział wpływów z CIT przypadający gminom – 6,71 proc., powiatom – 1,4 proc.). „Zignorowanie tej kwestii, jak w przypadku projektu ustawy zgłoszonego przez Prezydenta Dudę 30 listopada 2015 r., skutkowałoby zapaścią finansów JST, niemożnością realizowania przez nie wszystkich zadań publicznych na odpowiednim poziomie oraz utratą samodzielności finansowej (dochody podatkowe są składową dochodów własnych JST)". Odpowiedzią posłów Nowoczesnej jest propozycja nowych udziałów JST we wpływach z PIT: 49,9 proc. dla gmin, 13,6 proc. dla powiatów i 2,12 proc. dla województw.
 
Źródło: sejm.gov.pl i senat.gov.pl
Czw., 7 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża