Sejm X kadencji, jeszcze podczas swojego pierwszego posiedzenia, zdążył uchwalić ustawę okołobudżetową na 2024 rok. Znalazły się tam przepisy dotyczące subwencji ogólnej dla samorządów.
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 zawiera przepis nowelizujący ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z nim do ustalenia na rok 2024 części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i województw oraz części regionalnej subwencji ogólnej dla województw, a także wskazanych wpłat do budżetu państwa będą przyjmowane dochody jednostek samorządu terytorialnego planowane na rok 2024, z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, z uwzględnieniem specjalnej korekty ustalonej w tym samym przepisie.
Natomiast subwencję części rozwojowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2024 ustalono w wysokości 3,231 mld zł.
Kwota ta ma ulec podziałowi na części przysługujące gminom, powiatom i województwom proporcjonalnie do wysokości udziału kwoty dochodów planowanych na rok 2024 z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych gmin, powiatów i województw w łącznej kwocie dochodów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego z tego tytułu. Do obliczeń będą przyjęte planowane na rok 2024 dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych ustalone z uwzględnieniem korekty z art. 9c ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Następnie kwoty przeznaczone dla samorządów będą rozdzielane na dwie części, w wysokości 60 proc. i 40 proc. Pierwsza z nich będzie rozdzielana między samorządy danego rodzaju na zasadach określonych w art. 28a ust. 6 ustawy o dochodach jst, tj. proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Natomiast kwotę stanowiącą 40% części rozwojowej subwencji ogólnej rozdziela się między wszystkie jednostki danego szczebla proporcjonalnie do udziału należnego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2021 r. od podatników zamieszkałych na danym obszarze, w ogólnej kwocie należnego podatku osób fizycznych za 2021 r. Do obliczeń będą przyjmowane dane o podatku należnym zawarte w złożonych za 2021 r. zeznaniach podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznym obliczeniu podatku dokonanym przez płatników, według stanu na dzień 30 czerwca 2022 r. W tych obliczeniach kwota podstawowa dla powiatu nie może być mniejsza niż 0,10% i większa niż 0,95% kwoty podstawowej dla wszystkich powiatów, natomiast dla województwa – nie może być mniejsza niż 3% i większa niż 10% kwoty podstawowej dla wszystkich województw.
Ustawą okołobudżetową zajmie się teraz Senat, nie należy jednak spodziewać się rewolucyjnych zmian w jej treści. Koalicji rządowej zależy bowiem na czasie, by już w styczniu przedstawić Prezydentowi wszystkie ustawy budżetowe do podpisu.