Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Połączone Komisje o zagrożeniach w samorządowych inwestycjach

Połączone Komisje o zagrożeniach w samorządowych inwestycjach fotolia.pl

25 maja 2022 r. odbyło się posiedzenie połączonych Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Infrastruktury, którego przedmiotem była problematyka rosnących kosztów materiałów budowlanych i realizacji samorządowych inwestycji, a także przerwanych łańcuchów dostaw materiałów budowlanych.

Najważniejszym problemem zgłaszanym przez stronę samorządową w toku posiedzenia była konieczność wprowadzenia odpowiednich rozwiązań prawnych związanych z zaistniałą sytuacją. Samorządy liczą się bowiem z tym, że do przeprowadzanych przetargów dołożą z własnych budżetów od 50% do 150% wartości poszczególnych zamówień.

Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber poinformował, że rząd przeznaczy dodatkowe 2,7 mld zł na drogi krajowe. Środki te zostaną przeznaczone na zwiększenie limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Budowy 100 Obwodnic. Decyzja Rady Ministrów wiąże się z rosnącymi kosztami inwestycji drogowych, spowodowanymi m.in. wzrostem cen surowców i materiałów, w związku z wojną w Ukrainie. Zwiększone finansowanie pozwoli na wprowadzenie mechanizmu waloryzacji na kontraktach zawartych na realizację dróg krajowych na poziomie maksymalnie 10%, przy czym ryzyko wzrostu (jak również spadku cen) dzielone będzie 50/50 pomiędzy inwestora i wykonawcę.

Resort wskazał, że w najbliższym czasie aneksowanych zostanie 110 umów w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i 14 umów w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic. Każdy aneks będzie przewidywał waloryzację do 10%, co w łącznym ujęciu wyniesie 20%, bowiem połowę ryzyka bierze na siebie wykonawca – stwierdził Minister Weber.

Ministerstwo podkreśla, że dotychczas żaden kontrakt z ww. programów nie został zerwany ani wypowiedziany, a dodatkowo procedura waloryzacyjna na poziomie 10% ma zostać zastosowana do inwestycji kolejowych, wodnych oraz „umów utrzymaniowych” realizowanych przez GDDKiA.

Co istotne z punktu widzenia JST – Ministerstwo Infrastruktury nie ma prawnego instrumentu do obniżenia wkładu własnego samorządu w ramach programu Kolej Plus – wskazał przedstawiciel resortu.

Wiceminister Rozwoju i Technologii Kamila Król przedstawiła informację związaną z programami dot. budownictwa mieszkaniowego z uwzględnieniem Społecznych Inicjatyw Mieszkaniowych.

Samorządowcy i przedsiębiorcy zwrócili MRiT uwagę, że realizacja wielu kontraktów wisi na włosku. Umowy są na masową skalę renegocjowane, a obowiązujące przepisy i stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych nie są wystarczające. Resort oświadczył, że prowadzi prace legislacyjne dotyczące waloryzacji umów w zamówieniach publicznych.

Pt., 27 Mj. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak