Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Projekt dotyczący edukacji domowej przyjęty przez podkomisję nadzwyczajną

Projekt dotyczący edukacji domowej przyjęty przez podkomisję nadzwyczajną fotolia.pl

W połowie ubiegłego roku do Sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe (druk 464) dotyczący tzw. edukacji domowej.

Zagadnienia zawarte w projekcie, a także opinia Związku Powiatów Polskich do proponowanych rozwiązań zostały opisane w artykułach: ZPP krytycznie o poselskim projekcie ustawy dotyczącym edukacji domowej; Pierwsze czytanie projektu dotyczącego edukacji domowej; Edukacja domowa niezły biznes.

Po zakończeniu pierwszego czytania (26 listopada 2020 r.) Komisja zdecydowała, że prace nad projektem będzie kontynuowała podkomisja nadzwyczajna. Posiedzenie podkomisji odbyło się 16 lutego br. Sporządzone zostało sprawozdanie w formie tekstu jednolitego.

Podkomisja przyjęła zmiany dotyczące zniesienia rejonizacji oraz wyłączenia obowiązku uzyskania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Na takie rozwiązania zgodził się także obecny na posiedzeniu Sekretarz Stanu w MEiN Tomasz Rzymkowski.

Projekt przewidywał również rozwiązania dotyczące zmian w finansowaniu edukacji domowej, a mianowicie wzrost wskaźnika przypisanego edukacji domowej w algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej z poziomu 0,6 do poziomu 0,8. Doszło jednak w tym zakresie do błędu legislacyjnego, ponieważ przedmiotowa materia została przez projektodawców zaproponowana jako zmiana do ustawy – Prawo oświatowe, która to ustawa nie reguluje kwestii finansowych. Na powyższy problem zwrócili uwagę także sejmowi legislatorzy. Jednak po zapewnieniu przez ministra Rzymkowskiego, że resort edukacji w algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022 podwyższy omawiany wskaźnik do oczekiwanego przez projektodawców poziomu, poseł wnioskodawca zgodził się na poprawkę mającą na celu usunięcie z projektu regulacji dotyczących proponowanych zmian w finansowaniu edukacji domowej.

Projekt zawierał także materię odnoszącą się do tzw. edukacji domowej za granicą. Przepisy te jednak również zostały usunięte stosowną poprawką. W temacie edukacji dzieci i młodzieży polonijnej odbyła się szeroka dyskusja z udziałem dyrektor Ośrodka Polskiej Edukacji za Granicą.

Z przebiegiem procesu legislacyjnego można zapoznać się tutaj. 

Do tematu przedmiotowego projektu na łamach Dziennika Warto Wiedzieć jeszcze wrócimy.

Śr., 17 Lt. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka