Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zła decyzja MSW. ZGW RP bez głosu w sprawie straży gminnych

Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych, straż gminną – samorządową umundurowaną formację powołaną do ochrony porządku publicznego – może powołać każda gmina. Tymczasem w funkcjonującym do 18 listopada 2011 roku Zespole do Spraw Współpracy z Radami Gminnymi (Miejskimi) reprezentowane były tylko dwie spośród czterech korporacji samorządowych szczebla gminne. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przygotowując reaktywację Zespołu podtrzymało stanowisko, że głos gmin wiejskich w dyskusji dotyczącej straży gminnych jest zbędny. W przewidzianym do powołania Międzyresortowym Zespole do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) zabrakło miejsca dla osoby wskazanej przez Związek Gmin Wiejskich RP.

Uważamy, iż takie stanowisko MSW jest niewłaściwe i podczas posiedzenia KWRziST postulowac będziemy o jego zmianę.

W skład Zespołu mają wchodzić:

  1. ze strony rządowej – sześciu członków:
    a)    przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych w randze podsekretarza stanu, sprawujący nadzór nad prowadzeniem spraw z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego jako przewodniczący Zespołu,
    b)    Dyrektor Departamentu Nadzoru w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych jako zastępca przewodniczącego,
    c)    przedstawiciel  ministra właściwego do spraw administracji publicznej w randze sekretarza (podsekretarza) stanu,
    d)    przedstawiciel  ministra właściwego do spraw transportu w randze sekretarza (podsekretarza) stanu,
    e)    Komendant Główny Policji,
    f)    wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu lub jego zastępcę pracownik komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  2. ze strony samorządowej – przedstawiciele czterech organizacji (bez przesądzenia ich liczby):
    a)    Związku Miast Polskich,
    b)    Unii Metropolii Polskich,
    c)    Federacji Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
    d)    Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Do zadań Zespołu będzie należało:

  • inicjowanie wspólnych działań Policji, straży gminnych (miejskich) oraz samorządu terytorialnego w zakresie prewencji i ochrony porządku publicznego;
  • koordynowanie współdziałania centralnych i terenowych organów administracji rządowej z organami samorządu terytorialnego w zakresie ochrony porządku publicznego na terenie gminy;
  • konsultacje w ramach prac nad projektami przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • inicjowanie opracowywania i opiniowania projektów aktów prawnych dotyczących funkcjonowania straży gminnych (miejskich).

Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie powołania Międzyresortowego Zespołu do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej.

Czw., 28 Czrw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski