Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych, straż gminną – samorządową umundurowaną formację powołaną do ochrony porządku publicznego – może powołać każda gmina. Tymczasem w funkcjonującym do 18 listopada 2011 roku Zespole do Spraw Współpracy z Radami Gminnymi (Miejskimi) reprezentowane były tylko dwie spośród czterech korporacji samorządowych szczebla gminne. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przygotowując reaktywację Zespołu podtrzymało stanowisko, że głos gmin wiejskich w dyskusji dotyczącej straży gminnych jest zbędny. W przewidzianym do powołania Międzyresortowym Zespole do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) zabrakło miejsca dla osoby wskazanej przez Związek Gmin Wiejskich RP.
Uważamy, iż takie stanowisko MSW jest niewłaściwe i podczas posiedzenia KWRziST postulowac będziemy o jego zmianę.
W skład Zespołu mają wchodzić:
- ze strony rządowej – sześciu członków:
a) przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych w randze podsekretarza stanu, sprawujący nadzór nad prowadzeniem spraw z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego jako przewodniczący Zespołu,
b) Dyrektor Departamentu Nadzoru w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych jako zastępca przewodniczącego,
c) przedstawiciel ministra właściwego do spraw administracji publicznej w randze sekretarza (podsekretarza) stanu,
d) przedstawiciel ministra właściwego do spraw transportu w randze sekretarza (podsekretarza) stanu,
e) Komendant Główny Policji,
f) wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu lub jego zastępcę pracownik komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych; - ze strony samorządowej – przedstawiciele czterech organizacji (bez przesądzenia ich liczby):
a) Związku Miast Polskich,
b) Unii Metropolii Polskich,
c) Federacji Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
d) Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Do zadań Zespołu będzie należało:
- inicjowanie wspólnych działań Policji, straży gminnych (miejskich) oraz samorządu terytorialnego w zakresie prewencji i ochrony porządku publicznego;
- koordynowanie współdziałania centralnych i terenowych organów administracji rządowej z organami samorządu terytorialnego w zakresie ochrony porządku publicznego na terenie gminy;
- konsultacje w ramach prac nad projektami przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- inicjowanie opracowywania i opiniowania projektów aktów prawnych dotyczących funkcjonowania straży gminnych (miejskich).
Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie powołania Międzyresortowego Zespołu do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi) będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej.