Spór jaki przetoczył się przez kraj w odniesieniu do sposobu nauczania historii w świetle nowej podstawy programowej zaowocował decyzją Ministra Edukacji Narodowej, iż wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory” jest wątkiem obowiązkowym w ramach przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo, realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych. Choć wprowadzana zmiana jest niewielka, to ze względów formalnych nie może być przeprowadzona jako nowelizacja obowiązującego obecnie rozporządzenia (ma ono status czasowo utrzymanego w mocy), lecz poprzez wydanie nowego rozporządzenia.
Przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo będą realizowali uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy po pierwszej klasie wybiorą kształcenie w zakresie rozszerzonym z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Obecnie obowiązująca podstawa programowa wskazuje dziewięć przykładowych tematów zajęć: Europa i świat; Język, komunikacja i media, Kobieta i mężczyzna, rodzina; Nauka; Swojskość i obcość; Gospodarka; Rządzący i rządzeni; Wojna i wojskowość; Ojczysty Panteon i ojczyste spory. Nauczyciel według własnego wyboru może realizować wątek tematyczny, tj. omówić wybrany temat we wszystkich epokach historycznych, bądź wątek epokowy, czyli omówić wszystkie tematy w zakresie wybranej epoki historycznej. Dopuszczalna jest również realizacja wątku tematycznego zaproponowanego przez nauczyciela. Istnieje obowiązek zrealizowania na zajęciach co najmniej czterech wątków; po wejściu w życie przedłożonych przez MEN zmian jednym z nich będzie musiał być „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.
Wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory” uwzględnia zagadnienia takie, jak: wzory bohaterstwa, żołnierza i obrońcy ojczyzny oraz ich recepcję w polskiej myśli politycznej, tradycji literackiej oraz edukacyjnej późniejszych epok, wzorzec obywatela, koncepcje polityczne władców z dynastii piastowskiej, rolę ludzi Kościoła w budowie państwa polskiego, postawy obywateli wobec wyzwań epoki (XVI – XVIII w.), spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej, polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego, spory o ocenę dziewiętnastowiecznych powstań narodowych, spory o kształt Polski w XX w., przy uwzględnieniu cezur 1918 r., 1944-1945, 1989 r. oraz sylwetki czołowych uczestników tych wydarzeń, postawy społeczne wobec totalitarnej władzy, różnorodne formy oporu oraz koncepcje współpracy lub przystosowania.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.