Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolejne zmiany w specustawie ukraińskiej

Kolejne zmiany w specustawie ukraińskiej fot.canva

Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów wpisany został projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw.

W projekcie mają znaleźć się m.in.:

  • nałożenie na obywateli Ukrainy obowiązku uzyskania numeru PESEL;
  • usankcjonowanie na poziomie ustawowym charakteru dokumentu elektronicznego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (dostępny w ramach publicznej aplikacji mobilnej diia.pl) jako dokumentu pobytowego, objętego zakresem definicji wynikającej z art. 2 pkt 16 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen);
  • wprowadzenie ułatwień dla obywateli Ukrainy, którzy z różnych względów utracili możliwość dostępu do profilu zaufanego;
  • likwidację instytucji zezwolenia na pobyt czasowy wydawanego obywatelom Ukrainy w trybie uproszczonym;
  • wprowadzenie fotografii jako obowiązkowego elementu rejestru obywateli Ukrainy;
  • wprowadzenie podstawy prawnej do uzyskiwania z rejestru Straży Granicznej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz za pośrednictwem ministra właściwego do spraw rodziny, przez organy właściwe i wojewodów realizujących świadczenia rodzinne, także daty/historii przekraczania granicy przez obywatela Ukrainy, tj. zarówno daty każdorazowego wjazdu, jak i wyjazdu z Polski w celu eliminacji przypadków nieuprawnionego pobierania świadczeń;
  • zapewnienie ciągłości świadczenia pieniężnego, wypłacanego na podstawie art. 13 ustawy przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Rzeczypospolitej Polskiej w ramach zorganizowanych grup pieczy zastępczej z terenu Ukrainy;
  • zapewnienie wojewodom szerszego dostępu do danych z ewidencji małoletnich;
  • rozszerzenie zakresu prac, które będą mogły być wykonywane w gospodarstwie przez obywatela Ukrainy legalnie przebywającego na terytorium RP;
  • usankcjonowanie możliwości wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy – również w 2023 r.;
  • doprecyzowanie kwestii związanych z wydatkowaniem i zwracaniem przez jednostki samorządu terytorialnego środków otrzymanych z Funduszu Pomocy w ramach wsparcia w realizacji zadań oświatowych;
  • umożliwienie gminom i powiatom uzyskiwania wsparcia z Funduszu Pomocy z powodu uznania pobytu dziecka lub ucznia, korzystających z edukacji w szkole w polskim systemie oświaty, za legalny na podstawie przepisów innych niż przepisy ustawy;
  • zapewnienie uczniom publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy, pokrycia kosztu zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;
  • zmiany w przepisach ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, które regulują udostępnianie danych z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych podmiotom uprawnionym do ich uzyskania (np. organom administracji publicznej, państwowym jednostkom organizacyjnym, sądom), tak aby w warunkach masowego napływu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej większe zainteresowanie poszczególnych podmiotów dostępem do danych tą drogą mogło spotkać się z pewnymi uproszczeniami proceduralnymi;
  • zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych umożliwiające skorzystanie z bezzwrotnej pomocy finansowej w przypadku gdy nieruchomość będzie własnością innego niż NGO podmiotu, np. spółki skarbu państwa, gminy, organizacji pozarządowej lub podmiotu z art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego itp.;
  • zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości otwierające możliwości współpracy z Organizacjami Pożytku Publicznego przez wykorzystywanie nieruchomości wchodzących w skład Krajowego Zasobu Nieruchomości w celu tworzenia do tego niezbędnej infrastruktury lokalowej, w tym dla obywateli Ukrainy;
  • zmiany w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej mające na celu poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do prowadzenia rodzinnych domów pomocy i mieszkań chronionych o organizacje pozarządowe nie posiadające statusu organizacji pożytku publicznego;
  • zmianę w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej ułatwiającą dyrektorom szkół i gminom kontrolowanie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

Źródło: www.gov.pl 

Pt., 21 Prn. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel