17 marca br. odbyło się pierwsze w tym miesiącu posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST.
Zespół pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Była to już druga dyskusja na temat przedmiotowego aktu. Autorzy w nowej wersji zmodyfikowali wzór nalepki poprzez dodanie roku produkcji samochodu oraz doprecyzowali w uzasadnieniu projektu, że nalepka musi znaleźć się przy przedniej szybie pojazdu ale nie oznacza to, że musi być na tę szybę naklejona.
Projektem, który nie został zaopiniowany i decyzją Zespołu zostanie omówiony podczas posiedzenia Zespołu w dniu 24 marca br. stał się Projekt programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego), ze względu na nieuwzględnienie przez autorów uwag Ministerstwa Infrastruktury oraz miasta Wrocławia. Zainteresowani mają do najbliższego spotkania porozumieć się w tej sprawie. Niemniej Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego uwzględnił uwagę Związku Powiatów Polskich w zakresie uwzględnienia dróg lokalnych w interwencji w ramach CP5.
W sprawach różnych omówiono dwa tematy zgłoszone przez Związek Województw RP:
- sytuacja finansowa Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego
Renata Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego podziękowała za zwrócenie uwagi na ten ważny temat. Resort na bieżąco monitoruje sytuację, jednak na ten moment nie są planowane żadne prace zmierzające do zwiększenia opłat egzaminacyjnych czy też wynagrodzenia egzaminatorów.
Przedstawiciele strony samorządowej zwrócili uwagę, że sytuacja finansowa w WORD-ach już jest dramatyczna i nie ma na co czekać. Powinny to być jednostki samofinansujące się ale tak nie jest. Sytuacja faktyczna przez ostatnie kilkanaście lat (inflacja, wzrosty cen, wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, ceny paliwa, ceny energii elektrycznej) bardzo się zmieniła i nie można zaakceptować sytuacji, że opłaty pozostają na niezmiennym poziomie. Strona samorządowa zawnioskowała o podwyższenie opłat do poziomu maksymalnych stawek wynikających z ustawy. Dodatkowo przedstawiciele ZWRP wskazali, że w Ministerstwie Infrastruktury jest już stanowisko, w którym korporacja ta zaproponowała kierunek rozwiązań.
Ponieważ pani dyrektor Renata Rychter ani pan dyrektor Marcin Przychodzki nie mogli podjąć przesądzającej decyzji w tym zakresie ustalono, że temat powróci na kolejnym posiedzeniu Zespołu, na które zaproszony zostanie Pan minister Rafał Weber. Do tego czasu Związek Województw RP przekaże do resortu uzupełnienie stanowiska. - projekt rozporządzenia w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (numer 154 w Wykazie prac legislacyjnych)
Jest to projekt który był w trybie pilnym opiniowany obiegowo w grudniu i uzyskał opinię pozytywną ale nadal nie został podpisany w związku z czym ZWRP obawia się, czy WORD-y będą miały wystarczający czas na wdrożenie jego zapisów.
Jeszcze przed Zespołem Ministerstwo Infrastruktury udzieliło pisemnej odpowiedzi w tej sprawie. Dyrektor Renata Rychter doprecyzowała, że rozporządzenie zostało już przekazane do podpisu. Dodała, że jeżeli nadal pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące testu kwalifikacyjnego to warto je zebrać i resort przed 6 kwietnia br. postara się na nie odpowiedzieć i rozdystrybuować w WORD-ach tak, aby zrekompensować krótki okres przygotowawczy. Na pytanie kiedy zostaną zweryfikowane pytania, Pani dyrektor odpowiedziała, że baza liczy 1182 pytań i w najbliższych dniach komisja pracująca przy Ministerstwie Infrastruktury powinna skończyć pracę.
Kolejne posiedzenie Zespołu zaplanowano na 24 marca br.