17 lutego 2022 r. odbyło się drugie w tym miesiącu posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Odbyła się na nim dyskusja na temat poprawy efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, zaopiniowano projekty unijnych programów regionalnych oraz odniesiono się do projektu zmian w Prawie wodnym.
Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – bynajmniej nie koniec tematu
Nie koniec zarówno co do spotkań, jak i co do środków finansowych na wsparcie przedsięwzięć w zakresie poprawy efektywności energetycznej budynków – taka konkluzja płynie z dyskusji na ten temat, która odbyła się na posiedzeniu Zespołu w związku z rosnącymi cenami energii.
Andrzej Kaźmierski, dyrektor w Departamencie Gospodarki Niskoemisyjnej w resorcie rozwoju i technologii przekazał, że Ministerstwo w świetle dalszego spodziewanego wzrostu cen energii chce pracować nad nietypowymi metodami finansowania inwestycji w efektywność energetyczną – np. w formule ESCO. Jak przekazał dyr. Kaźmierski, w Polsce firmy z sektora ESCO mają 80 mln zł obrotów rocznie, natomiast w Niemczech obroty kształtują się na poziomie 2 mld euro.
Dyrektor Katarzyna Jastrzemska z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zasygnalizowała, że trzeba szukać finansowania będącego finansowaniem poza długiem samorządowym, np. właśnie w formie umów EPC. NFOŚiGW w połowie 2022 r. uruchomi nabór, w którym będzie można pozyskać wkład własny do realizacji tego typu inwestycji.
Ewa Kossak, naczelnik w resorcie klimatu i środowiska zwracała uwagę na zmiany w ustawie o efektywności energetycznej, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 r. – a które to uprościły proces zawierania umów EPC. Równocześnie zasygnalizowała, że Ministerstwo chce do początku 2023 roku opracować ogólny wzór umowy ESCO.
Bartłomiej Zydel z Biura ZPP komentując wypowiedzi przedstawicieli Strony Rządowej zauważył, że w Polsce projekty ESCO były do tej pory realizowane głównie w formule PPP. Sygnalizował, że na przestrzeni kilku ostatnich lat rynek w tym zakresie się skurczył i trzeba będzie poświęcić sporo wysiłku na jego odbudowanie. Równocześnie podkreślał, iż niezbędne jest – w ramach wsparcia dla podmiotów publicznych – zapewnienie pomocy w postaci doradztwa technicznego przy realizacji tego typu projektów (według deklaracji przedstawicielki NFOŚiGW takowe wsparcie ma być zapewnione).
Ostatecznie w połowie marca 2022 r. w ramach posiedzenia Zespołu ma odbyć się spotkanie w szerokim gronie, dotyczące właśnie projektów ESCO.
Programy regionalne – problem finansowania dla dróg lokalnych
Zespół opiniował projekty programów regionalnych: Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, które to projekty nie obejmowały w pierwotnym kształcie wsparcia na rzecz inwestycji w drogi lokalne. W przypadku pierwszego z projektów sprawa wciąż pozostaje nierozstrzygnięta – niebawem decyzję ma podjąć Zarząd Województwa Podkarpackiego, natomiast w przypadku drugiego udało się na skutek uwagi ZPP zapewnić wsparcie w tym zakresie poprzez tzw. projekty partnerskie, realizowane w ramach CP5.
Zmiany w gospodarce ściekowej z opinią negatywną
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (UC112) otrzymał negatywną opinię Zespołu, głównie ze względu na przewidziane w nim kary dla jednostek samorządu terytorialnego tworzących aglomeracje ściekowe za niespełnienie wymogów z tzw. dyrektywy ściekowej. Resort infrastruktury poszedł na pewne ustępstwo w postaci wydłużenia o dwa lata okresu przejściowego (co znajduje się w najnowszej wersji projektu), tj. do końca 2029 roku, jednak zdaniem przedstawicieli samorządów takie rozwiązanie jest niewystarczające.