Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

By lokalizacja obiektu jądrowego była trafna

W terminie do 14 grudnia 2011 roku w trybie obiegowym Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska rozpatrzony został projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za spełniający wymogi lokalizacji obiektu jądrowego oraz w sprawie wymagań dotyczących raportu lokalizacyjnego dla obiektu jądrowego.

Zgodnie z projektem rozporządzenia teren nie może być uznany za spełniający wymogi lokalizacji na nim obiektu jądrowego w przypadku, gdy występuje którykolwiek z następujących czynników:

  1. w granicach planowanego miejsca usytuowania obiektu jądrowego występują grunty o słabych parametrach mechanicznych, w tym grunty słabonośne, pęczniejące lub o innych wysoce niekorzystnych dla posadawiania obiektu jądrowego parametrach, których usunięcie, zastąpienie lub wzmocnienie jest niemożliwe;
  2. w podłożu lokalizacji obiektu jądrowego w odległości mniejszej niż 20 km od granic planowanego miejsca posadowienia obiektu jądrowego występuje uskok aktywny lub uskok, co do którego istnieje prawdopodobieństwo uaktywnienia większe niż raz na 10 000 lat, a jego wystąpienie mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa jądrowego obiektu jądrowego;
  3. w regionie lokalizacji w ciągu ostatnich 10 000 lat wystąpiło trzęsienie ziemi o skali  8 EMS-98 lub istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia  trzęsienia ziemi o takiej skali  większe niż raz na 10 000 lat;
  4. możliwe jest wystąpienie trzęsienia ziemi o prawdopodobieństwie wystąpienia większym niż raz na 10 000 lat i skali poniżej 8 EMS-98, po którym nie będzie możliwa bezpieczna eksploatacja obiektu jądrowego;
  5. w regionie lokalizacji istnieje ryzyko wystąpienia zjawisk geologicznych zagrażających stabilności podłoża takich, jak silne procesy sufozyjne lub krasowe, obrywy, osuwiska lub inne zjawiska geodynamiczne mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo jądrowe obiektu jądrowego, które nie mogą być skompensowane konstrukcyjnie;
  6. w obszarze lokalizacji istnieje ryzyko wystąpienia powodzi lub podtopień zagrażających bezpieczeństwu jądrowemu obiektu jądrowego, które nie mogą być skompensowane konstrukcyjnie;
  7. w regionie, dla którego rozpatrywano w ciągu ostatnich 60 lat była lub jest prowadzona:
    a)    działalność polegająca na wydobyciu kopalin lub 
    b)    działalność polegająca na podziemnym bezzbiornikowym magazynowaniu substancji lub podziemnym składowaniu odpadów lub
    c)    inna działalność
    - mogąca spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa jądrowego obiektu jądrowego poprzez indukowanie wstrząsów sejsmicznych, powodowanie uaktywniania struktur uskokowych lub przemieszczanie, zapadanie lub upłynnianie gruntów lub w regionie tym wystąpiły takie skutki tych działalności, które przy wystąpieniu w trakcie eksploatacji obiektu jądrowego zagrażałyby bezpieczeństwu jądrowemu obiektu jądrowego;
  8. nie będzie możliwe przeprowadzenie niezbędnych działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego w obiekcie jądrowym;
  9. w odległości mogącej wpływać negatywnie na bezpieczeństwo jądrowe obiektu jądrowego znajduje się:
    a)    obiekt wojskowy lub wojskowy teren zamknięty wraz ze strefą ochronną terenu zamkniętego;
    b)    zakład mogący oddziaływać na obiekt jądrowy chemicznie, biologicznie lub mechanicznie,
    c)    urządzenie wodne w rozumieniu prawa wodnego
    - jeżeli ten negatywny wpływ nie może być skompensowany konstrukcyjnie; 
  10. w odległości mniejszej niż 10 km od granic planowanego miejsca usytuowania obiektu jądrowego znajduje się lotnisko cywilne, chyba, że prawdopodobieństwo uderzenia dużego samolotu cywilnego w obiekt jądrowy jest mniejsze niż raz na 10 000 000 lat.
Osoby zainteresowane zakresem przeprowadzania oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego oraz wymaganym zakresem raportu lokalizacyjnego zachęcamy do zapoznania się z treścią projektu rozporządzenia.
Czw., 15 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski