W związku ze zmianą delegacji ustawowej do wydania aktu wykonawczego Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego opracował projekt nowego rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia i udostępniania rejestru instytucji kultury. Przy tej okazji zmieniony został system prowadzenia rejestru – na elektroniczny.
Jak wskazuje §2 ust. 2 projektu rozporządzenia rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej, pozwalającej na sporządzanie z niego wydruków oraz posiada zabezpieczenia przed dokonywaniem wpisów przez osoby nieuprawnione przy uwzględnieniu uwarunkowań wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Niezależnie od prowadzonego przez organizatora rejestru, dla każdej instytucji kultury zakłada się i prowadzi w formie elektronicznej oddzielną księgę rejestrową. Ponadto przy rejestrze dla każdej instytucji kultury prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu instytucji kultury do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
O ile sam kierunek zmian zasługuje na poparcie, to niestety szczegóły prowadzenia rejestru zaproponowane w rozporządzeniu już nie. Tytułem przykładu:
- nie jest jasny charakter zmiany wpisu – czy ma ona polegać na zmianie niektórych danych w istniejącym wpisie, czy też oznaczeniu całego dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego i dokonaniu całego wpisu w nowym brzmieniu;
- powołane w treści wpisu dokumenty z akt rejestrowych uważa się za objęte treścią wpisu. Nie jest jednak jasne, co w praktyce ma to oznaczać, w szczególności czy będzie to wymagało udostępnienia tych dokumentów w systemie teleinformatycznym;
- akta rejestrowe (przechowywane w oryginale) zabezpiecza się w postaci elektronicznej poprzez wykonanie ich kopii na zewnętrznych informatycznych nośnikach danych oraz… w postaci dokonywanych wydruków.
Projekt rozporządzenia będzie opiniowany na grudniowym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.