Przeprowadzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pilotaż wdrażania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazał na istnienie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących przepisów o funkcjonowaniu zespołów nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, których zadaniem jest planowanie oraz koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży. Wątpliwości te zostaną rozstrzygnięte poprzez nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej przesłane właśnie do zaopiniowania przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej.
Wprowadzane zmiany dotyczą w szczególności:
- przesądzenia, że powołanie zespołu realizującego z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie wymaga formalnego utworzenia na podstawie decyzji czy zarządzenia dyrektora;
- doprecyzowania sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- zrezygnowania ze sztywnego terminu dokonywania przez zespół oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym. Ocena taka będzie musiała być dokonana przed opracowaniem arkusza organizacji w dowolnym terminie wskazanym przez dyrektora;
- wyjaśnienia, iż informowanie rodziców ucznia o terminie spotkania zespołu nie musi następować w sposób sformalizowany, lecz w sposób zwyczajowo przyjęty;
- umożliwiania dyrektorowi zaproszenia na spotkanie zespołu – za zgodą rodzica ucznia – innych osób, w szczególności lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty;
- uproszczenia zasad wypełniania karty indywidualnych potrzeb ucznia.