Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kwalifikacje nauczycieli szkół i placówek artystycznych - projekt rozporządzenia

Kwalifikacje nauczycieli szkół i placówek artystycznych - projekt rozporządzenia fotolia.pl

Do opiniowania w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego skierowano projekt rozporządzenia Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych.

Akt ten ma zastąpić obowiązujące rozporządzenie z dnia 20 maja 2014 r. regulujące przedmiotową materię. Jak wskazują projektodawcy, ponieważ 1 sierpnia 2017 r. zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zawierające regulacje prawne w zakresie szkolnictwa ogólnego, konieczne stało się dostosowanie obowiązującej regulacji ujętej w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli w zakresie dotyczącym kwalifikacji nauczycieli szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne do uprawnień wynikających z ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Ponadto przepisy ww. rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wymagają dostosowania do regulacji wynikających z wejścia w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przede wszystkim w zakresie zastosowania przepisów w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, jak również ogólnej aktualizacji terminologii.

Dodatkowo jak wskazano w uzasadnieniu, obserwowana przede wszystkim w szkolnictwie muzycznym wzrastająca z każdym rokiem szkolnym liczba wniosków składanych do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o wydanie zgody na zatrudnienie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji, wynikająca z przyjętych zbyt ogólnych przepisów, umożliwiających niejednorodną ich interpretację w skali kraju, wskazuje na konieczność doprecyzowania jednoznacznych kryteriów doboru kadr pedagogicznych w powiązaniu z posiadanym przez kandydata wykształceniem. Jak zauważono, zachowanie obecnego stanu rzeczy może w dłuższej perspektywie czasowej wpłynąć destrukcyjnie na poziom kształcenia w szkołach artystycznych. Zakłada się, że rozwiązania proponowane w przedkładanym projekcie zapobiegną wyżej wspomnianym skutkom i zapewnią utrzymanie poziomu kształcenia, a w kolejnych latach stymulować jego podniesienie.

Projekt dostępny jest tutaj, uzasadnienie - tutaj, a OSR - tutaj.

Pt., 12 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka