Wchodząca w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na gminy obowiązek osiągnięcia do dnia 31 grudnia 2020 roku:
- poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycie takich frakcji odpadów komunalnych jak: papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło w wysokości co najmniej 50% wagowo;
- poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo.
Ustalenie poziomów recyklingu koniecznych do osiągnięcia w poszczególnych latach oraz sposobu obliczania ich wartości zostało powierzone ministrowi właściwemu do spraw środowiska.
Regulujący te kwestie projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Proponuje się, by:
- wymagany poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów papierowych, metalowych, z tworzyw sztucznych oraz szklanych wynosił w 2012 roku 10% i w kolejnych latach rósł o 5% rocznie, aż do osiągnięcia wymaganego progu 50% w 2020 roku;
- wymagany poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych wynosił w 2012 roku 30% i w kolejnych latach rósł o 6% rocznie, aż do osiągnięcia wymaganego progu 70% w 2020 roku.