Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego z uwzględnieniem klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Aktualnie opracowany został projekt nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia, zastępującego obowiązujące do tej pory rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 czerwca 2007 roku w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, wynika z wymogu zgodności klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego i klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Obowiązujące do tej pory rozporządzenie oparte było na starej klasyfikacji, zastąpionej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, wdrażającego do polskiego porządku prawnego Międzynarodowy Standard Klasyfikacji Zawodów ISCO-08, przyjęty w grudniu 2007 roku i rekomendowany przez Eurostat do stosowania w krajach Unii Europejskiej.
Wprowadzane zmiany dotyczą również:
- wprowadzenia – na podstawie wniosków właściwych ministrów – do systemu oświaty możliwości kształcenia w nowych zawodach (np. technik reżyserii dźwięku, technik sterylizacji medycznej, technik procesów introligatorskiej) i wykreślenia z klasyfikacji – na analogiczny wniosek – zawodów, w których dalsze kształcenie w systemie oświaty jest nieuzasadnione (np. ratownik medyczny, dietetyk, technik hydrolog, technik informacji naukowej, kucharz małej gastronomii, technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego);
- wyodrębnienie i nazwanie kwalifikacji w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Jak wskazują projektodawcy podział zawodów na kwalifikacje ma kluczowe znaczenie dla podniesienia jakości kształcenia w szkolnictwie zawodowym oraz zbliżenia go do rynku pracy, ponieważ stwarza podstawy do uelastycznienia procesu kształcenia zawodowego i dostosowania go tak do indywidualnych potrzeb uczących się, jak i bieżących trendów rynkowych;
- wprowadzenia możliwości kształcenia w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych we wskazanych zawodach na kwalifikacyjnych kursach zawodowych;
- ujednolicenia kształcenia w zasadniczej szkole zawodowej i przyjęcia dla tego typu szkoły obowiązkowego trzyletniego cyklu nauczania;
- wykreślenie z klasyfikacji możliwości kształcenia w zawodach w technikum uzupełniającym i szkole policealnej w skróconym cyklu na podbudowie liceum profilowanego.
Komplementarny w stosunku do omówionego powyżej projektu jest projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Projekty obu rozporządzeń zostały skierowane do zaopiniowania przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.