Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obradował Zespół ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej

W dniu 15 września br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Tym razem porządek obrad był wyjątkowo obszerny – nie licząc spraw różnych obejmował bowiem 26 punktów.

Ostatecznie jednak opiniowaniu podlegało jedynie 19 projektów. Pozostałe projekty zostały zdjęte z porządku obrad z różnych przyczyn:

  1. Dokument Implementacyjny Programu Solidarność Pokoleń. Działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50 + został zdjęty z porządku obrad już po raz trzeci. Trzeci raz bowiem na posiedzenie Zespołu nie przybył przedstawiciel Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej odpowiedzialny za jego treść. Strona samorządowa zasygnalizowała rozpatrzenie możliwości złożenia protestu wobec lekceważenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przez ten resort;
  2. dwa akty wykonawcze do ustawy o działalności leczniczej autorstwa Ministerstwa Skarbu Państwa:
    1. projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia wzoru kwestionariusza samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przeznaczonego do przekształcenia w spółkę kapitałową oraz wykazu dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu przekształcenia,
    2. projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia ramowego wzoru aktu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową.
      Dopiero tuż przed posiedzeniem strona samorządowa otrzymała odpowiedź na zgłoszone przez siebie uwagi, a na posiedzeniu okazało się, że toczą się jeszcze prace nad wersją projektu uwzględniającą wyniki uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Wobec praktycznej doniosłości projektów ustalono, że jeśli do końca kolejnego tygodnia MSP przedłoży projekt w końcowej wersji wejdzie on pod obrady Komisji Wspólnej jeszcze we wrześniu;
  3. dwa projekty związane z leczeniem psychiatrycznym:
    1. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych,
    2. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania w sprawach przyjęcia oraz wypisania ze szpitala psychiatrycznego.
      W oby wypadkach dalej oczekujemy na opinię Instytutu Psychiatrii;
  4. projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten był przedmiotem obrad już w sierpniu; wówczas strona samorządowa podkreśliła liczne jego wady prognozując konieczność daleko idących zmian w efekcie uzgodnień międzyresortowych. Istotnie – okazało się, że skala zastrzeżeń (w tym o fundamentalnym charakterze) jest tak znaczna, że musi być opracowany nowy projekt ustawy. Ponieważ nastąpi to dopiero za 2-3 tygodnie, projekt na posiedzeniu musiał zostać zdjęty;
  5. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie wzoru kwestionariusza wywiadu adopcyjnego oraz wzoru karty dziecka. Dopiero w toku dyskusji, w czasie której przedstawiciel Związku Powiatów Polskich wskazał na rażące ingerowanie w sferę prywatności (pytania o opinię dalszej rodziny o adopcji dziecka, o aspiracje życiowe, o ocenę umiejętności wychowawczych własnych rodziców), przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przyznali, że druzgocącą opinię o projekcie na etapie uzgodnień międzyresortowych wydał GIODO i projekt będzie podlegał gruntownemu przeredagowaniu. W tej sytuacji dalsze opiniowanie zdezaktualizowanego projektu było bezcelowe.

Pozostałe projekty zostały zaopiniowane pozytywnie. Były to:

  1. projekt założeń projektu ustawy o wdrożeniu Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie niektórych ustaw;
  2. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie. Przy tej okazji przedstawiciele strony samorządowej wskazali na zasadność umocowania Komisji Wspólnej do opiniowania kryteriów podziału rezerwy Funduszu Pracy. W innych obszarach przyjęto bowiem, że decyzje o przyznaniu takich środków są konsultowane z sektorem samorządowym właśnie przez Komisję Wspólną (tak jest np. przy podziale środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, czy rezerwy drogowej). Przedstawiciele właściwego resortu nie wykazali szczególnego entuzjazmu wobec przedłożonej propozycji;
  3. pakiet pięciu rozporządzeń związanych ze zmianami strukturalnymi Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych:
    1. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie przekazania mienia Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
    2. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie,
    3. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie wniosków o wypłatę zaliczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    4. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    5. projekt rozporządzenia MPiPS  w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
      Do wymienionych wyżej projektów liczne uwagi zostały zgłoszone ze strony samorządów województw. Uwagi te, w maksymalnym możliwym zakresie, zostały uwzględnione;
  4. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie specjalizacji zawodowej w zawodzie pracownik socjalny;
  5. pakiet czterech rozporządzeń dotyczących szkoleń osób funkcjonujących w systemie wsparcia rodziny i systemie pieczy zastępczej:
    1. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie szkolenia na asystenta rodziny. Na tle tego rozporządzenia odbyła się dyskusja, co do zasadności uczenia kandydatów na asystenta rodziny rzeczy, które powinni posiadać skądinąd. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że ktoś kto dopiero na kursie przygotowawczym pozna np. elementy ekonomii i organizacji gospodarstwa domowego będzie w stanie profesjonalnie pomagać rodzinom z problemami…;
    2. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie szkoleń dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej. W odniesieniu do tego rozporządzenia przedstawiciel Związku Powiatów Polskich wskazał na nieracjonalność narzucania kandydatom do prowadzenia rodzin zastępczych niezawodowych zapoznania się z doświadczeniami wychowawczymi rodzin, które sprawują pieczę zastępczą, w formie praktyk w rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej. O ile samo zapoznanie się z doświadczeniami jest w pełni uzasadnione, o tyle wymóg by następowało to poprzez praktykę budzi poważne zastrzeżenia. Wobec niezrozumienia przez przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej podnoszonych argumentów poprzestano na dokonaniu odnotowania stanowiska w protokole;
    3. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie wzoru zaświadczenia kwalifikacyjnego,
    4. projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie szkolenia kandydatów do przysposobienia dziecka,
  6. projekt rozporządzenia MZ w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego;
  7. projekt rozporządzenia MZ w sprawie określenia wymagań dla urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego;
  8. projekt rozporządzenia MZ w sprawie sposobu przeprowadzenia konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą;
  9. projekt rozporządzenia MZ zmieniającego rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych;
  10. projekt rozporządzenia MZ zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób.

Do wiadomości przyjęte zostały:

  • Strategia polityki społecznej woj. Warmińsko-Mazurskiego do 2020 r.;
  • projekt Informacji o realizacji działań wynikających z Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2010 r.

Sprawy różne zostały zdominowane przez dyskusję z przybyłym Prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia Jackiem Paszkiewiczem. Wśród poruszanych tematów dwa miały największe znaczenie:

  • sprawa nadwykonań. Zgodnie z uzyskaną informacją dyrektorzy poszczególnych oddziałów wojewódzkich zostali zobowiązani do rozliczenia zaległych jeszcze z 2010 roku nadwykonań w ramach bieżących transz finansowych i właśnie uruchomionej transzy z rezerwy ogólnej. Sprawa powinna zatem zostać zakończona w ciągu miesiąca. Zgodnie z zamierzeniami nadwykonania za rok 2011 mają być zrealizowane w ciągu 40 dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego;
  • problem funkcjonowania systemów informatycznych – w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek problemów z transferem danych z systemów informatycznych obsługujących poszczególnych świadczeniobiorców do systemu informatycznego NFZ, świadczeniobiorcy będą mogli zwrócić się do informatyków poszczególnych oddziałów wojewódzkich celem szybkiego ustalenia podziału odpowiedzialności (producent systemu/NFZ). Z centrali NFZtu do dyrektorów poszczególnych oddziałów wojewódzkich mają zostać rozesłane pisma informujące o tym ustaleniu.

 

Czw., 15 Wrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski