Stan infrastruktury kolejowej w naszym kraju nie jest zadowalający. Sytuację ma poprawić szeroki program inwestycyjny finansowany ze środków Funduszu Kolejowego. Korektę planów związanych z jego wykorzystaniem przynosi projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2011 roku.
Jak wskazują projektodawcy konieczność wprowadzenia zmian jest konsekwencją uaktualnienia szacunków Banku Gospodarstwa Krajowego w odniesieniu do kwoty dostępnych środków Funduszu Kolejowego na zadania inwestycyjne realizowane na powszechnie dostępnej infrastrukturze kolejowej, konieczność modyfikacji harmonogramów robót, spowodowanych opóźnieniami w realizacji zadań spółki PKP PLK S.A., jak również oszczędności osiągnięte w trakcie przeprowadzonych w 2010 r. postępowań przetargowych. Wprowadzane zmiany polegają m.in. na:
- dodaniu piętnastu nowych zadań o charakterze inwestycyjnym;
- dodania 3 nowych zadań o charakterze inwestycyjnym na współfinansowanie projektów PKP PLK S.A. realizowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
- doprecyzowania nazwy zakresów rzeczowych niektórych zadań w celu ujednolicenia zapisów brzmienia nazw zadań w Programie oraz dla zachowania zgodności z nazwami zadań w umowach o dofinansowanie podpisanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych pozostających w gestii władz wojewódzkich;
- dodaniu 4 nowych zadań o charakterze remontowym.
Znowelizowany Program zakłada następujący podział środków Funduszu Kolejowego w 2011 roku:
- 380.000,00 tys. zł na inwestycje infrastrukturalne, w tym:
- 368.200,00 tys. zł na zadania inwestycyjne dla PKP PLK S.A.;
- 1.200,00 tys. zł finansowanie zadań inwestycyjnych w związku z planowanym zaciągnięciem kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym z przeznaczeniem na współfinansowanie projektów PKP Polskie Linie kolejowe S.A. realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
- 10.600,00 tys. zł na zadania inwestycyjne dla PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.;
- 95.000,00 tys. zł na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A.;
- 171.661,68 tys. zł na zadania z zakresu zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.
- 500.000 tys. zł rezerwa na sfinansowanie nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu, akcji PKP PLK S.A. oraz udziałów w kapitale zakładowym spółki Przewozy Regionalne (objętych przez PKP S.A., w zamian za wniesiony wkład niepieniężny w postaci nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich);
Wszystkich zainteresowanych szczegółami zachęcamy do zapoznania się z tekstem projektu uchwały, a zwłaszcza z załącznikami.