Nastąpi zmiana wysokości opłat za usunięcie drzew i krzewów. Projekt odpowiedniego rozporządzenia trafił właśnie do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Przewiduje on istotną zmianę zarówno w sposobie, jak i w konsekwencji w wysokości odpowiedniej opłaty. Proponuje się, aby opłatę za usunięcie drzewa ustalało się poprzez pomnożenie: stawki opłaty oraz współczynnika lokalizacji drzewa. Jednym z istotnych czynników określania wartości drzew jest ich wielkość, która jest uzależniona od szybkości wzrostu. Drzewa szybko rosnące wymagają krótszego okresu pielęgnacji, niż wolno rosnące, a tym samym mniejszych nakładów na ich utrzymanie. W związku z tym lista drzew została opracowana z podziałem na 4 grupy, charakteryzujące się różną szybkością przyrostów pni na grubość, to jest na: szybko, umiarkowanie, wolno i bardzo wolno rosnące. Dodatkowo wyróżnione zostały 4 kategorie terenów o zróżnicowanym współczynniku lokalizacji:
- teren uzdrowisk, obszar ochrony uzdrowiskowej, teren nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i pas drogowy dróg publicznych
- tereny zieleni;
- pozostałe tereny miast (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk i nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków i pasa drogowego);
- pozostałe tereny wsi (tj. z wyłączeniem terenów zieleni, uzdrowisk, nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków i pasa drogowego).
Analiza poszczególnych nowych wytycznych prowadzi do wniosku, że zdecydowana większość zaproponowanych opłat będzie niższa, niż dotychczasowe. Zdaniem projektodawców obecne opłaty są za wysokie. Dlatego o ile tylko było dostępne miejsce, wnioskodawcy przede wszystkim wykonywali nasadzenia zastępcze, zamiast uiszczenia opłat za usunięcie drzew i krzewów. Kary również często przekraczały możliwości finansowe ukaranego. Wobec czego nie mogły być one uiszczone.
W takiej sytuacji, organy administracji niechętnie wszczynały postępowania o ukaranie za wycięcie lub zniszczenie drzew i krzewów. Zatem, mimo generalnie obniżenia wysokości opłat i kar w tym zakresie przewiduje się, że organy administracji będą częściej je stosowały, mając na uwadze łatwiejszą, szybszą i większą ściągalność opłaty i kary.
Uzyskiwane będą również nowe wpływy z kar za uszkodzenie drzew, które dotychczas nie były ustanowione w ustawie, w wysokości 0,6 wysokości opłaty za usunięcie drzewa. Ponadto dodatkowe wpływy, będą pochodziły z obowiązku uiszczania od razu 30% wysokości kary za zniszczenie drzew, tylko 70% wysokości kary będzie mogło być odroczone na okres 5 lat.