Do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wpłynął projekt założeń projektu ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju. Projekt ten ma zniwelować negatywne zjawiska w obszarze regulacji e-fakturowania, a w szczególności braku wykorzystania e-fakturowania w zamówieniach publicznych, tzn.:
- niski stopień wykorzystania faktur elektronicznych zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i sektora publicznego,
- niski stopień automatyzacji procesów związanych z przekazywaniem i przetwarzaniem faktur elektronicznych, utrzymujący się proces wymagający dużego udziału czynnika ludzkiego,
- wysokie koszty stron transakcji, związane z wystawianiem, przesyłaniem faktur papierowych i manualnym wprowadzaniem danych do komputerowych systemów finansowo-księgowych,
- uciążliwości dla środowiska naturalnego z powodu wykorzystania zasobów naturalnych (np. papieru) i energii (np. prądu elektrycznego, paliw),
- błędy we wprowadzaniu i przetwarzaniu danych z dokumentów papierowych do komputerowych systemów finansowo-księgowych,
- brak upowszechnionych, wspólnych formatów faktur dla wymiany danych pomiędzy zamawiającymi i wykonawcami, jak i innymi stronami w przypadku innych rodzajów transakcji.
Ponadto, projektowana ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych jest środkiem implementacji dyrektywy 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie elektronicznego
Cele ustawy
Najistotniejszym celem długofalowym ustawy wskazanym przez resort rozwoju jest wprowadzenie obowiązku posługiwania się fakturami elektronicznymi w relacjach pomiędzy wykonawcami a zamawiającymi, wprowadzenie obowiązku posługiwania się fakturami elektronicznymi w obrocie gospodarczym oraz w sprzedaży do konsumentów indywidualnych, standaryzacja sposobu dokumentowania realizacji zamówień publicznych i elektronicznego fakturowania oraz obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw i wzrost ich konkurencyjności.
Jako spodziewane, potencjalne korzyści wskazano wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, w tym zwiększenie udziału polskich przedsiębiorców w rynkach zamówień publicznych innych państw członkowskich UE, obniżenie kosztów transakcyjnych w obrocie gospodarczym i w sprzedaży do konsumentów indywidualnych, obniżenie skali negatywnych zjawisk związanych z nadużyciami podatkowymi, korzystny wpływ na rozwój krajowego rynku płatności bezgotówkowych.
Miejsce samorządów
Ja wskazali projektodawcy, podmiotami, na które istotnie będzie oddziaływał projekt nowej ustawy są jednostki samorządu terytorialnego i ich związki. Jednocześnie zauważono, że do kosztów JST należy zaliczyć koszty związane z przystosowaniem wykorzystywanych elektronicznych systemów zarządzania dokumentami i komputerowych systemów finansowo-księgowych (w tym także koszty szkoleń pracowników, koszty przygotowania, dostosowania i wdrożenia wewnętrznych procedur, zgodnych z projektowaną ustawą). Źródła finansowania tych kosztów nie zostały wskazane w założeniach, ale z informacji uzyskanych od przedstawicieli MR na posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST wiadomo, że dokładne koszty i sposoby ich pokrycia zostaną wskazane w Ocenie Skutków Regulacji projektu ustawy.