Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Drogi lokalne: euro i złotówek więcej nie będzie?

Drogi lokalne: euro i złotówek więcej nie będzie? fotolia.pl
Od zbadania potrzeb kanalizacyjnych na obszarach wiejskich do zmian w programie budowy dróg lokalnych. Ostatnie posiedzenie zespołu ds. obszarów wiejskich KWRiST przyniosło nieplanowaną dyskusję o permanentnie ważnym dla samorządów lokalnych problemie, czyli finansowaniu infrastruktury technicznej.
Zaczęło się od złożenia przez przedstawicieli gmin wiejskich, na jednym z minionych posiedzeń zespołu, wniosku do ministerstwa o przygotowanie mapy potrzeb miejscowości wiejskich w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej. Z kolei na ostatnim posiedzeniu do dyskusji włączony został temat finansowania dróg lokalnych. Zarówno z funduszy zewnętrznych, jak i z budżetu państwa. 
 
Wiceminister rolnictwa Ryszard Zarudzki, odpowiedzialny za realizację Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, słusznie zauważył, że statystyki można przygotowywać, ale od tego pieniędzy nie przybędzie. Zwiększenia nakładów z PROW próżno oczekiwać. Zdaniem wiceministra, trzeba szukać możliwości ewentualnych zmianach mechanizmu finansowania i sposobów efektywniejszego wydawania pieniędzy. I w tym kierunku trwają prace nad zmianami w PROW. Można jeszcze sprawdzić możliwości programów regionalnych polityki spójności.
 
Zwiększenie nakładów na finansowanie rozwoju infrastruktury obszarów wiejskich jest jednym z podstawowych postulatów gmin wiejskich, wspieranych aktywnie przez Związek Powiatów Polskich. Przedstawiciel ZPP zaproponował, by wykonanie analizy potrzeb finansowania infrastruktury małych miejscowości wykorzystać do diagnozy w tworzonym aktualnie w ministerstwie, tzw. pakcie dla obszarów wiejskich. Natomiast co do szukania pieniędzy w programach operacyjnych polityki spójności, trzeba liczyć się z tym, że zasadnicze zmiany wymagałyby renegocjacji Umowy Partnerstwa i programów operacyjnych. Tymczasem powszechnie wiadomo, co potwierdzają przedstawiciele resortu rozwoju, że to jest niemożliwe.
 
W opinii uczestników spotkania należy przeanalizować rządowy program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej.
 
Postanowiono zorganizować w najbliższym czasie wspólne posiedzenie zespołu ds. obszarów wiejskich oraz zespołu ds. infrastruktury. 
Pt., 11 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża