Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolejna odsłona Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego

W roku 2011 kończy się kolejny, trzeci już etap Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Program ten został rozpoczęty w roku 1996 w celu stworzenia właściwych warunków dla lepszego udostępnienia zwiedzającym największego w Europie i świecie miejsca pamięci masowej zagłady – nazistowskiego niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau, wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a także w celu rozwiązania problemów związanych z jego funkcjonowaniem w żywym organizmie miejskim, gwarantującego mieszkańcom Oświęcimia godziwe życie w cieniu byłego obozu zagłady. Do realizacji pozostało jednak jeszcze wiele istotnych przedsięwzięć – z tego względu Rada Ministrów opracowała IV etap Programu przewidziany do realizacji w latach 2012-2015.

W ramach programu przewidziane zostały cztery priorytety:

  1. Uporządkowanie i zagospodarowanie terenów w otoczeniu Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.
    W ramach tego priorytetu przewidziana jest rewaloryzacja najbliższego sąsiedztwa terenów muzealnych w zakresie przywrócenia oraz podwyższenia stanu technicznego i estetycznego zagospodarowania terenu i obiektów w otoczeniu Państwowego Muzeum Auschwitz – Birkenau na terenie Oświęcimia i Brzezinki, w tym dojść i dojazdów do miejsc historycznych.
  2.  Poprawa dostępności komunikacyjnej Oświęcimia dla pielgrzymów i turystów oraz osób dojeżdżających do pracy, korzystających z usług i inwestorów.
    Celem tego priorytetu jest poprawa zewnętrznej dostępności Oświęcimia (względem Krakowa oraz głównych ośrodków Aglomeracji Górnośląskiej), uporządkowanie jego układu komunikacyjnego, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z sąsiedztwa Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, poprawa wewnętrznego układu komunikacyjnego miasta Oświęcim zarówno poprzez przebudowę skrzyżowań, jak i wydzielenie ścieżek rowerowych i chodników, budowę miejsc postojowych oraz zatok autobusowych. Priorytet ten ma pozwolić również na uzyskanie sprawnych połączeń Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau z prawobrzeżną częścią miasta i dostępu do najważniejszych obiektów zabytkowych.
  3. Rozwój w Oświęcimiu działalności edukacyjnej na poziomie szkoły wyższej, związanej m. in. z problematyką praw człowieka, stosunków międzynarodowych i pokoju.
    Priorytet ten jest ukierunkowany na zmianę wizerunku Oświęcimia poprzez tworzenie i rozwój funkcji edukacyjnych miasta, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych, ekonomicznych i społecznych, rozwój ośrodka akademickiego w Oświęcimiu pod patronatem Uniwersytetu Jagiellońskiego (zgodnie z koncepcją rozwoju szkolnictwa wyższego w Małopolsce), współpraca z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz innymi instytucjami z kraju i zagranicy w zakresie edukacji, dotyczącej stosunków międzynarodowych i praw człowieka oraz rozwój infrastruktury miejskiej związanej z istnieniem Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Oświęcimiu. Rozbudowa bazy umożliwi prowadzenie pełnej działalności dydaktycznej i rozszerzenie oferty edukacyjnej uczelni oraz zwiększenie ilości studentów uczących się w obiektach Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
  4. Poprawa atrakcyjności turystycznej Oświęcimia poprzez renowację obiektów zabytkowych i zabytkowej infrastruktury.
    Celem tego priorytetu jest poprawa dostępności ruchu turystycznego i pielgrzymkowego do najciekawszych obiektów zabytkowych Starego Miasta tj. Rynku Głównego, Centrum Żydowskiego i Synagogi, a także Zamku Piastowskiego, Kościoła p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny czy Podominikańskiego Zespołu Kościoła i Kaplicy Salezjanów. Realizacja zadań tego priorytetu ukierunkowana jest na ukazanie Oświęcimia jako miasta bogatego w piastowską historię i tradycję tolerancyjnego współistnienia i współdziałania przez wieki ludzi różnych kultur i różnych wyznań.

Łączne nakłady na realizację IV etapu Programu w całym okresie jego funkcjonowania wyniosą 76,725 mln zł.
Projekt będzie przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zespołu ds. Ustrojowych Komisji Wspólnej.

Czw., 28 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski