Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Aby Seveso nigdy się nie powtórzyło

Aby Seveso nigdy się nie powtórzyło fotolia.pl

W dniu 4 lipca 2012 roku Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi (tzw. dyrektywa Seveso III). Regulacje ter dyrektywy są właśnie implementowane do polskiego porządku prawnego.

Zwyczajowa nazwa dyrektywy nawiązuje do miejscowości Seveso. W tamtejszych zakładach przemysłu chemicznego 10 lipca 1976 roku nastąpił wypadek, którego skutkiem było największe odnotowane do tej pory w historii wydzielenie do atmosfery 2,3,7,8-tetrachlorodibenzodioksyny. Jest to dioksyna o bardzo silnych własnościach toksycznych. Jak się przypuszcza właśnie on został wykorzystany do usiłowania otrucia Wiktora Juszczenki jesienią 2004 roku w czasie kampanii prezydenckiej na Ukrainie.

Dokonywane zmiany dotyczą m.in.:

·        wprowadzenia nowych i modyfikacji istniejących definicji. Warto w tym miejscu przytoczyć nowe pojęcie „efekt domina” rozumiane jako potencjalne oddziaływania instalacji lub zakładów, których zlokalizowanie może zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia awarii przemysłowej lub pogłębić jej skutki, w szczególności ze względu na skoncentrowanie posiadanych rodzajów, kategorii i ilości składowanych substancji niebezpiecznych, również ze względu na położenie geograficzne;

·        przyznania ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa upoważnienia do wydania rozporządzenia określającego kryteria ustalania bezpiecznych lokalizacji zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej;

·        wprowadzenia 30-dniowego okresu, z zachowaniem którego prowadzący zakład powinien dokonać zgłoszenia zakładu właściwemu organowi lub wprowadzenia zmian w instalacji. Umożliwi to właściwą analizę zagrożeń poważnymi awariami oraz odpowiednie zaplanowanie czynności kontrolnych;

·        nałożenia obowiązku wprowadzenia zmian w raporcie o bezpieczeństwie na skutek m.in. wniosków z przećwiczenia wewnętrznego lub zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;

·        rozszerzenia zakresu informacji nt. zagrożeń poważnymi awariami, które prowadzący zakład o dużym albo o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii będzie zobowiązany podać do publicznej wiadomości.

Przy okazji wprowadzono szereg zmian mających na celu poprawienie spójności przepisów w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pt., 20 Lt. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski