Minister Finansów zaproponował wprowadzenie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób prawnych oraz zaniechania poboru wpłat z zysku od odpowiednio dochodu lub zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa w likwidacji, uzyskanych w wyniku przekazania przez te spółki na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego gruntu, w wykonaniu uchwały o podziale majątku w procesie likwidacyjnym.
Jak zostaje wskazane w uzasadnieniu wprowadzenie tych zwolnień ma wyeliminować sytuację, w której jednoosobowe spółki Skarbu Państwa będą zmuszone do wstrzymania procesów likwidacyjnych z uwagi na brak środków na zapłatę podatku, przez co wzrosną koszty funkcjonowania podmiotów w likwidacji, co kolei może doprowadzić do upadłości tych spółek. Brak wydania rozporządzenia może również doprowadzić do zbywania przez spółki nieruchomości po cenach znacznie niższych niż rynkowe w celu zakończenia procesu likwidacji, przy jednoczesnej konieczności pozyskiwania przez instytucje państwowe lokali użytkowych na potrzeby działalności statutowej. Jako trzeci argument zostaje wskazany fakt, iż trudna sytuacja finansowa likwidowanych spółek uniemożliwia im regulowanie należności publiczno-prawnych zarówno w formie pieniężnej, jak i w formie przeniesienia własności składników majątku.
Pomijając słuszność podniesionych argumentów należy zastanowić się na ile zasadne jest uzyskiwanie przez Skarb Państwa przysporzenia majątkowego koszem jednostek samorządu terytorialnego. Jak wskazują symulacje przedstawione w teście regulacyjnym (zresztą wątpliwe metodologicznie) w perspektywie 10-letniej na zaproponowanej regulacji Skarb Państwa ma oszczędzić 21,07 mln zł, a sektor samorządowy – stracić 4,57 mln zł.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz częściowego zaniechania poboru wpłat z zysku będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych.