Mimo znacznie obszerniejszego porządku obrad okazało się, że posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 22 stycznia zostało poświęcone w całości dyskusji nad projektem ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
Z porządku obrad zostały bowiem zdjęte pozostałe punkty:
1)projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ustanowienia planu ochrony dla Białowieskiego Parku Narodowego – na wniosek Ministerstwa Środowiska, które wskazało że nie udało się jeszcze zakończyć wszystkich uzgodnień z samorządami lokalnymi;
2)projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii – ze względu na liczne uwagi zgłoszone w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznej jeszcze nie przeanalizowane i nie wprowadzone do projektu;
3)projekt ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – również ze względu na brak zakończonych uzgodnień międzyresortowych;
4)projekt Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. – na wniosek projektodawców.
Projekt tzw. ustawy wdrożeniowej, z oczywistych względów, cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem – najlepszym tego dowodem może być długość obrad nad poświęconym mu punktem porządku obrad (prawie 4 godziny). Główne wątpliwości dotyczyły takich zagadnień jak:
- charakter prawny wytycznych – doświadczenia z minionego okresu budżetowania UE pokazały bowiem, że wbrew założeniom wytyczne te mają wpływ nie tylko na podmioty należące do systemu wdrażania środków unijnych, lecz również na beneficjentów. Sytuacja taka jest kontrowersyjna z punktu widzenia polskiego systemu źródeł prawa;
- zabezpieczenia udziału przedstawicieli samorządu lokalnego w Komitetach Monitorujących – dotychczasowy projekt nie gwarantował bowiem ich udziału – w odróżnieniu od innych partnerów jak np. związków zawodowych;
- sposobu wyznaczania obszarów ZIT.
Wobec licznych szczegółowych uwag uznano, że konieczne jest kolejne spotkanie robocze, a wiążąca opinia zostanie wydana po uzyskaniu wersji projektu uwzględniającej zaakceptowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poprawki.