Dwudziestego piątego czerwca 2013 roku Trybunał Konstytucyjny wyrokiem wydanym w sprawie o sygn. K 30/12 uznał za niekonstytucyjną delegację ustawową do określenia opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywania wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Odroczenie wejścia w życie przedmiotowego wyroku o 12 miesięcy daje szansę na dokonanie nowelizacji Prawa geodezyjnego i górniczego. Opracowany przez GUGiK projekt założeń ustawy wykracza jednak znacznie poza kwestie związane z opłatami.
Projektodawcy postawili sobie bowiem za cel stworzenie dostosowanych do aktualnego otoczenia prawnego oraz technologicznego regulacji prawnych, które usprawnią realizację zadań w dziedzinie geodezji i kartografii, w szczególności w zakresie:
- wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych,
- prowadzenia ewidencji gruntów i budynków,
- prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- udostępniania danych i materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym pobierania opłat z tytułu tego udostępniania.
Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne zawiera zatem w szczególności:
- redefinicję używanych do tej pory pojęć, włącznie z pojęciami prac geodezyjnych, prac kartograficznych i osnów geodezyjnych. Jak się bowiem okazało wiele dotychczasowych definicji ustawowych było niedokładnych;
- zmianę procedury wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych, w szczególności w zakresie zgłaszania takich prac i włączania będących ich wynikiem danych i materiałów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
- uchylenie przepisów dotyczących zezwoleń na rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
- rozszerzenie zakresu ewidencji gruntów i budynków o informacje dotyczące samodzielnych lokali mieszkalnych, a także odrębnych lokali o innym przeznaczeniu;
- rozszerzenie zakresu danych uwidacznianych w ewidencji gruntów i budynków – w szczególności o informacje o ewentualnym wpisaniu budynku do rejestru zabytków, ewentualnym objęciu obszaru gruntu jakąkolwiek formą ochrony przyrody oraz o wartość katastralną nieruchomości;
- zastąpienie klasyfikacji gruntów leśnych opartej o klasy bonitacyjne gruntu opartą o typy siedliskowe lasu;
- zniesienie procedury uzgadniania dokumentacji projektowej sieci uzbrojenia terenu i nałożenie w to miejsce na starostę obowiązku prowadzenia odpowiednich działań koordynacyjnych, w szczególności zorganizowania narady koordynacyjnej z udziałem podmiotów zarządzających sieciami uzbrojenia terenu oraz innych zainteresowanych podmiotów, jeżeli w trakcie opracowywania projektu budowlanego projektant nie będzie w stanie wyeliminować kolizji projektowanych sieci uzbrojenia terenu z innymi zamierzeniami inwestycyjnymi realizowanymi lub projektowanymi na tym samym terenie;
- zmiany dotyczące odpowiedzialności zawodowej geodetów.
Projekt założeń będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.