Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy model szkolnictwa wyższego

Na naszych łamach już informowaliśmy o poważnych zmianach jakie czeka system szkolnictwa wyższego – w związku z opiniowaniem przez Komisję Wspólną projektu założeń ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Na podstawie tych założeń powstał już projekt ustawy.

Projekt zawiera bardzo liczne zmiany – wystarczy wskazać, że liczy on łącznie 88 stron. Najistotniejsze zmiany dotyczą:

  1. ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym poprzez wprowadzenie systemu potwierdzania efektów uczenia się zdobytych poza systemem szkolnictwa wyższego. W oparciu o nieformalnie nabytą wiedzę będzie możliwe uzyskanie do 50% puli punktów ECTS przypisanych do danego programu kształcenia. Mówiąc prosto oznacza to możliwość skrócenia studiów o połowę;
  2. wprowadzenia rozróżnienia dwóch profili kształcenia – praktycznego i ogólnoakademickiego. Profil praktyczny będzie służył w przeważającym stopniu zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych; ponad połowa programu kształcenia będzie obejmowała zajęcia praktyczne kształtujące kompetencje społeczne i umiejętności praktyczne, w tym umiejętności uzyskiwane drogą zajęć warsztatowych. Studenci na takim profilu będą zobowiązani do uczestniczenia w co najmniej trzymiesięcznych praktykach zawodowych. Profil akademicki będzie się natomiast koncentrował na przekazywaniu pogłębionej wiedzy – w powiązaniu z badaniami naukowymi. Te drugie będzie mogła prowadzić jedynie ta jednostka organizacyjna uczelni, która ma uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora. Ustawa określa również wymagania dotyczące zatrudnienia kadry;
  3. wprowadzenia nowych uprawnień nadzorczych wobec uczelni nie stosujących się do przepisów prawa oraz wobec kierunków studiów, które uzyskały negatywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Proponuje się w szczególności wprowadzenie publicznej „listy ostrzeżeń”, zawierającej informacje o uczelniach w stosunku do których przeprowadzone zostało postępowanie nadzorcze;
  4. likwidacji kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych w 2016 roku, przy czym wstrzymanie rekrutacji nastąpi od roku szkolnego 2014/2015.

Zainteresowanych szczegółami zarówno tych, jak i innych rozwiązań zachęcamy do lektury projektu.

Pt., 4 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski