Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Inwestycje kolejowe 2014 - 2019

Na swoim lipcowym posiedzeniu Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego opiniowała zmiany w Programie wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w roku 2013. Obecnie do zaopiniowania trafił projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019.

Jak wynika z zamieszczonej w uzasadnieniu do wymienionej uchwały prognozy wpływy Funduszu Kolejowego w poszczególnych latach będą się mieściły między 940 mln zł (w 2016 roku), a 1,015 mld (w 2015 roku). Szczegółowe plany wydatków zamieszczone w projekcie dotyczą lat 2014 i 2015.

W pierwszym z wymienionych lat przewidziane jest wydatkowanie kwoty 978,8 mln zł, przy czym ponad połowa środków (0,5 mld zł) zostanie przeznaczone na sfinansowanie nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa akcji PKP PLK S.A. W sposób oczywisty wpłynie to na wysokość środków przeznaczonych na realizację budowy i przebudowy linii kolejowych – na ten cel przewidziano 252 mln zł (w tym 12 mln dla PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.). Największe wsparcie (przekraczające 20 mln zł) zostało przewidziane dla trzech inwestycji:

  • modernizacji linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra (ponad 52 mln zł z Funduszu Kolejowego). Inwestycja ma umożliwić skrócenie czasu przejazdu pociągów na przebudowywanym odcinku o około 31 minut;
  • wymiany nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na stacjach i szlakach w torze nr 1 linii kolejowej nr 272 Kluczbork – Poznań od km 131,500 do km 181,781 (ponad 36,5 mln zł z Funduszu). Inwestycja ma umożliwić likwidację ograniczeń prędkości i w efekcie podnieść sprawność eksploatacyjną linii;
  • modernizacji linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra (prawie 36 mln z Funduszu). Inwestycja ma umożliwić podniesienie prędkości rozkładowej do 100 km/h, przywrócenie nacisków na oś do parametrów konstrukcyjnych 225 kN, a także przywrócić przepustowość linii.

Spółka PKP PLK S.A. ma otrzymać również 126,8 mln zł z przeznaczeniem na remonty i utrzymanie linii kolejowych (70 mln) i zarządzanie infrastrukturą kolejową (56,8 mln zł). Planowane wydatki dopełnia 100 mln na finansowanie lub współfinansowanie przez samorządy województw zadań w zakresie zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych.

W roku 2015 przewidywane jest wydanie z Funduszu 693,2261 mln zł. Kwota środków przeznaczonych na budowę i przebudowę linii kolejowych jest porównywalna z rokiem 2014 (275 mln zł). Większość środków będzie przeznaczona na kontynuację inwestycji – 128,7 mln zł na linię 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra, 48 mln na linię nr 274 na odcinku Wrocław – Jelenia Góra). Z istotnych inwestycji należy wymienić również modernizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Oclce (prawie 67,4 mln ze środków Funduszu).

Znacznie więcej środków ma natomiast być przeznaczone na zadania w zakresie remontów i utrzymania linii kolejowych przez PKP PLK S.A. – aż 230 mln. Pozostałe środki zostaną rozdysponowane między województwa (100 mln zł) i na zarządzanie infrastrukturą kolejową przez PKP PLK S.A.

Projekt uchwały Rady Ministrów będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Czw., 8 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski