Kwietniowe posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej zostało wyznaczone na czwarty dzień miesiąca ze względu na konieczność pilnego zaopiniowania projektu założeń ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw. Choć jeszcze na dwa dni przed posiedzeniem wydawało się, że strona samorządowa i rządowa nie dojdą do porozumienia to ostatecznie udało się osiągnąć kompromis. Projekt został zaopiniowany pozytywnie ze skutkiem wiążącym dla całej Komisji Wspólnej.
Wynik obrad jest przede wszystkim zasługą determinacji Związku Powiatów Polskich oraz dużej przychylności Jacka Męciny, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. W wyniku uzgodnień w stosunku do pierwotnej wersji projektu wprowadzono m.in. następujące zmiany:
- odstąpiono od rozwiązań przewidujących nadrzędność samorządu województwa nad samorządem powiatowym;
- zrezygnowano z przeprowadzania przez samorząd województwa badań satysfakcji klienta powiatowych urzędów pracy;
- odstąpiono od zamiarów rankingowania powiatowych urzędów pracy
- obniżono wagę czynnika efektywności przy ustalaniu rozdziału środków;
- zrezygnowano z wiązania możliwości pozyskania wsparcia w ramach aktywizacji zawodowej osoby zajmującej się osobą zależną od uzyskiwania świadczenia pielęgnacyjnego;
- przewidziano możliwość przyznawania dodatków do wynagrodzeń również dla osób odpowiedzialnych za realizację programów szkoleniowych;
- przyjęto, że w pierwszym roku funkcjonowania nowych przepisów zostanie zwiększona do co najmniej 75% grupa pup-ów uprawniona do uzyskania 2% ze środków Funduszu Pracy (przy kryterium średniej grupa ta liczyłaby około 50% podmiotów).
Nierozstrzygnięta pozostała sprawa utrzymania nazwy rad zatrudnienia (zgodnie z projektem mają to być rady rynku pracy) – będzie to przedmiotem rozstrzygnięć na dalszych etapach prac. Ponadto ustalono, że po dwóch latach działania ustawy zostanie przedstawiona analiza funkcjonowania nowych rozwiązań.
Do konsensusu nie udało się natomiast dojść w odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych. Wobec postawy autorów, iż wszystkie uwagi, które były możliwe do uwzględnienia zostały uwzględnione na wcześniejszym etapie i obecnie nie zamierzają wprowadzać jakichkolwiek zmian Zespół wydał wiążącą opinię negatywną.
Pozytywnie natomiast został zaopiniowany projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.
W ramach spraw różnych najistotniejsza kwestia dotyczyła zmiany przez Ministerstwo Zdrowia stanowiska w odniesieniu do obowiązku opiniowania przez Agencję Oceny Technologii Medycznych programów tworzonych na innej podstawie prawnej niż art. 48 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ministerstwo odstąpiło od swojej pierwotnej, a kwestionowanej przez stronę samorządową opinii, że programy takie wymagają opinii AOTM.