Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

LOT na sprzedaż

Ministerstwo Skarbu Państwa przedłożyło do zaopiniowania Komisji Wspólnej projekt ustawy o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze „LOT". Jedyny przepis tej ustawy, który ma jeszcze zastosowanie to art. 2 ustalający minimalny poziom kontroli Skarbu Państwa nad spółką PLL LOT S.A. Przepis ten przewiduje, że Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51% sumy głosów służących całemu kapitałowi Spółki. Uchylenie ustawy umożliwi zatem zbycie pakietu większościowego akcji polskiego przewoźnika lotniczego.

O ile sama decyzja może być oceniana wyłącznie z politycznego punktu widzenia, to nie sposób pominąć odniesienie się do uzasadnienia, które w znacznej swojej części jest po prostu wprowadzające w błąd. Projektodawcy argumentują bowiem, że przedmiotowy przepis pozostaje w sprzeczności z liberalizacyjnym celem przepisów prawa europejskiego – podczas gdy wskazywane przepisy mówią jedynie o tym, że koncesja na przewóz drogą powietrzną pasażerów, poczty lub może być udzielona tylko takiemu przedsiębiorstwu, w którym państwa członkowskie lub obywatele państw członkowskich posiadają ponad 50 procent udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolują. Fakt, że koncesję mogą otrzymać podmioty, w których państwa członkowskie nie dysponują pakietem większościowym nie oznacza jeszcze konieczności znoszenia krajowych barier w zbywaniu przez państwo większościowego udziału.

Projektodawcy twierdzą również, że obecny stan wpływa bezpośrednio na funkcjonowanie Spółki na rynku oraz znacząco pogarsza jej pozycję w stosunku do konkurentów – nie wyjaśniając jednak, na czym owo pogorszenie pozycji ma polegać.

Prawdziwe są natomiast argumenty wskazujące, że pozycja negocjacyjna Skarbu Państwa, jako wyrażającego zgodę na określony zakres podwyższenia kapitału zakładowego Spółki lub zbywającego określony pakiet akcji, jest znacznie ograniczona. Projektodawcy mówią bowiem na wprost, że racjonalnie działający inwestor prywatny zainteresowany jest przejęciem pełnej kontroli nad podmiotem, w którego działalność angażuje środki finansowe. Pozwala to przypuszczać, że uchylenie ustawy jest związane z planami szybkiej prywatyzacji PLL LOT S.A.

Czw., 8 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski