Pytanie: Czy praktyczna nauka zawodu w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych w czasie nauki w zasadniczej szkole zawodowej winna być uznana za praktykę w stacji obsługi pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów?
Odpowiedź: Praktyczna nauka zawodu nie może być uznana za praktykę w stacji obsługi pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów.
Uzasadnienie: Postawione pytanie sprowadza się do interpretacji §2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów. Powołany przepis stawia jednocześnie wymagania w stosunku do wykształcenia i posiadanej praktyki. Założenie racjonalnego ustawodawcy nakazuje przyjąć, że są to warunki rozłączne – jeśli elementem zdobycia wykształcenia są praktyki zawodowe, to nie mogą być one wliczane jednocześnie jako wymaganą praktykę na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów. Obserwacja ta pozwala wyjaśnić różnice w długości wymaganej praktyki w zależności od posiadanego wykształcenia. Różnicę między średnim wykształceniem technicznym o specjalności innej niż samochodowa wymagającym 8 lat praktyki, a średnim wykształceniem technicznym o specjalności samochodowej wymagającym już jedynie 4 lata najłatwiej jest wyjaśnić właśnie faktem, że w czasie nauki uczeń odbywa praktyki zawodowe, które prowadzą do skrócenia wymaganej praktyki na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów. Jednocześnie pokazuje to jednak, że szkolne praktyki zawodowe nie może być one jednocześnie wliczane do praktyk wskazanych w treści rozporządzenia.