Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Inwestycja kolejowa dekady w Olsztynie zakończona

Inwestycja kolejowa dekady w Olsztynie zakończona fotolia.pl

Podróżni oraz przewoźnicy mogą już w pełni korzystać z nowoczesnego dworca kolejowego i zmodernizowanej stacji Olsztyn Główny. To kluczowy element szerokiego projektu modernizacji linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn. Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Polska Wschodnia 2014-2020, stanowi największy projekt kolejowy ostatnich lat w województwie warmińsko-mazurskim.

Nowoczesny dworzec Olsztyn Główny
Nowy budynek dworca powstał w miejscu starego obiektu, oferując funkcjonalne i estetyczne rozwiązania. Charakteryzuje się nowoczesnym wyglądem, przeszkloną fasadą oraz dachem nawiązującym do symboliki Warmii i Mazur. Trzypoziomowa konstrukcja obejmuje podziemie z kasami, strefą podróżnych i toaletami, parter z przestronnym holem i poczekalnią oraz piętro przeznaczone na biura.

Obiekt jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z ciężkim bagażem lub dziećmi. Posiada ścieżki prowadzone, oznaczenia w Braille’u, windy oraz pochylnię z podgrzewaną nawierzchnią. Całkowity koszt budowy wyniósł 31 mln zł, z czego 21,6 mln zł stanowiło dofinansowanie z UE.

Modernizacja stacji
Stacja Olsztyn Główny, kluczowy węzeł kolejowy regionu, obsługuje siedem linii kolejowych oraz bocznice przemysłowe. Modernizacja objęła przebudowę układu torowego, dostosowanie torów do dłuższych i cięższych składów towarowych, a także wdrożenie nowych systemów sterowania ruchem kolejowym, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa i płynności przewozów.

Zmodernizowane perony zostały podwyższone, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Pasażerowie mogą korzystać z nowych wiat, ławek, schodów ruchomych, wind oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Powstało również przestronne przejście podziemne, które poprawiło komunikację między dzielnicami Olsztyna.

Wartość inwestycji wyniosła 391 mln zł, w tym 122,5 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.

Lepsze połączenia kolejowe w regionie
Modernizacja dworca i stacji stanowiła część szerszego projektu przebudowy linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowano 88 km torów, przebudowano 13 stacji i przystanków, a także wybudowano dwa nowe przystanki kolejowe. Wartość całego projektu wyniosła 948 mln zł.

Dzięki modernizacji skrócono czas podróży między Olsztynem a Warszawą oraz Gdańskiem, poprawiono bezpieczeństwo przejazdów i komfort podróżowania. Olsztyn zyskał lepsze połączenie z regionem, co wpływa na rozwój gospodarczy i mobilność mieszkańców.

Rozwój komunikacji w Olsztynie
Inwestycja w Olsztynie ma również znaczenie urbanistyczne. Przebudowa infrastruktury poprawiła skomunikowanie północnych i południowych dzielnic miasta, integrując transport kolejowy z komunikacją miejską. W ramach projektu powstały dodatkowe przystanki, w tym Olsztyn Dajtki oraz Olsztyn Śródmieście, co ułatwiło pasażerom dostęp do transportu publicznego.

W latach 2016-2024 w Programie Polska Wschodnia zainwestowano 1,7 mld zł w sektor kolejowy, modernizując ponad 540 km linii, 134 stacje i przystanki oraz 10 dworców. W najbliższych latach kontynuowane będą kolejne inwestycje, a na lata 2021-2027 przewidziano 3,1 mld zł na dalszą modernizację infrastruktury kolejowej w Polsce Wschodniej.

Źródło: MFiPR

Pt., 28 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła