Wzrost liczby upadłości i spadek postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku to poważne wyzwanie dla gospodarki, jak wynika z analiz raportu MGBI, przygotowanych przez kancelarię prawną Kruczek+Partnerzy. W tym okresie liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku, podczas gdy liczba postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Te dane sugerują narastający kryzys, który szczególnie dotyka branżę transportową, jedną z najbardziej narażonych na trudności ekonomiczne.
Z danych za okres od stycznia do września 2024 roku wynika, że liczba ogłoszonych upadłości w kraju wzrosła o 14%, co oznacza, że sytuacja wielu firm pogorszyła się w porównaniu do roku poprzedniego, gdy ogłoszono 258 upadłości. Z kolei liczba postępowań restrukturyzacyjnych zmalała do 3000, co stanowi spadek o 6,9% względem 2023 roku, kiedy to zarejestrowano ich 3222. Najtrudniejsza sytuacja panuje w sektorze transportowym, gdzie wzrost konkurencji oraz rosnące koszty operacyjne prowadzą do pogłębiających się problemów finansowych.
Branża transportowa, jako kluczowy sektor gospodarki, zmaga się z wyjątkowo trudnymi wyzwaniami. Wzrost liczby upadłości w tej branży wyniósł aż 53,8% – z 13 przypadków w całym 2023 roku do 20 w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku. Jednocześnie liczba postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze zmniejszyła się o 11,4%, osiągając poziom 452 przypadków. Te wskaźniki pokazują, że sytuacja w transporcie staje się coraz bardziej niestabilna, a wiele firm nie jest w stanie utrzymać się na rynku.
Eksperci zaznaczają, że przedsiębiorcy z branży transportowej muszą działać szybko i zdecydowanie, aby stawić czoła narastającym trudnościom. Kluczowym narzędziem w tej walce może być restrukturyzacja, która, choć stanowi wyzwanie, daje także szansę na uratowanie działalności. Jak podkreślają specjaliści, restrukturyzacja to sposób na poprawę kondycji finansowej firm i uniknięcie najgorszego scenariusza, jakim jest upadłość. Jednakże, aby była ona skuteczna, niezbędne są szybkie działania naprawcze, takie jak odroczenie płatności leasingowych, wprowadzenie elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) oraz przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym.
Pogłębiający się kryzys w branży transportowej ma daleko idące konsekwencje dla całej gospodarki. Rosnąca liczba upadłości oraz spadek postępowań restrukturyzacyjnych wskazują na konieczność wprowadzenia kompleksowych działań wsparcia dla przedsiębiorstw. Zarządzanie ryzykiem i odpowiednia pomoc finansowa stają się kluczowymi elementami, które mogą przeciwdziałać dalszemu pogorszeniu sytuacji. Eksperci zwracają uwagę, że brak szybkiej reakcji może prowadzić do dalszych trudności, zarówno dla firm, jak i całego sektora.
Przedstawiona w raporcie analiza podkreśla, że w obliczu narastających problemów, konieczne jest wypracowanie skutecznych strategii przeciwdziałania upadłościom oraz promowanie restrukturyzacji jako formy wsparcia dla firm. Skuteczne działania mogą nie tylko zatrzymać niekorzystne tendencje, ale także przyczynić się do odbudowy stabilności finansowej przedsiębiorstw, które obecnie zmagają się z kryzysem.
Źródło: IP