Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73 (DK73). Ogłoszenie zostanie opublikowane w tym tygodniu, co oznacza skierowanie do realizacji trzeciej inwestycji z rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100) na Podkarpaciu.
Obwodnica Jasła, zlokalizowana na terenie powiatu jasielskiego, obejmie budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 9,7 km. Nowy odcinek obejmuje 6,7 km w nowym śladzie oraz 3,1 km po istniejącej DK73. Powstanie również łącznik o długości 0,4 km w kierunku Jasła. Zakres inwestycji obejmuje również budowę obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych, dróg dojazdowych, a także chodników i ścieżek rowerowych. Inwestycja przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska oraz miejsc do kontroli i ważenia pojazdów.
Prace projektowe i budowlane mają potrwać 56 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Celem obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Jasła oraz poprawa przepustowości i bezpieczeństwa na DK73, która stanowi kluczowy element układu komunikacyjnego Podkarpacia i kraju, łącząc północ z południem i prowadząc do przejść granicznych z Ukrainą i Słowacją.
Obwodnica Jasła to ważny element modernizacji DK73 na Podkarpaciu. W planach są także obwodnice Brzostku, Kołaczyc i Pilzna, a wraz z nimi przebudowa istniejącego odcinka DK73 między Pilznem a Brzostkiem. Te inwestycje mają na celu poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu na trasie liczącej 35 km, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Dzięki temu znacznie zmniejszy się natężenie ruchu w miastach oraz poprawi płynność przejazdu.
Na Podkarpaciu w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic powstanie osiem nowych tras. Oprócz przetargu na obwodnicę Jasła realizowane są także obwodnice Pilzna i II etap obwodnicy Sanoka. Kolejne inwestycje obejmą obwodnice Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego, Przemyśla oraz Brzostku i Kołaczyc.
Inwestycje te mają na celu odciążenie miast od ruchu tranzytowego, zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców oraz usprawnienie transportu regionalnego i dalekobieżnego.
Źródło: GDDKiA