Droga ekspresowa S8 na Dolnym Śląsku przechodzi przez kluczowy etap realizacyjny, który ma na celu poprawę infrastruktury komunikacyjnej regionu. Obecnie w różnych fazach zaawansowania znajduje się szereg odcinków tej strategicznej trasy.
Realizacja 87-kilometrowego odcinka pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem została podzielona na krótsze fragmenty. Droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu oraz pasami awaryjnymi. Projekt realizowany jest w formule "Projektuj i buduj", co oznacza, że przed rozpoczęciem prac terenowych konieczne jest opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej. Odcinki pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami są już w fazie projektowej, a prace przygotowawcze trwają na kolejnych fragmentach.
Najnowsze postępy dotyczą trzech odcinków pomiędzy Kobierzycami i Łagiewnikami. Umowy na realizację tych odcinków zostały podpisane z wykonawcami, a obecnie trwają intensywne prace projektowe. Planowane jest, że wykonawcy w IV kwartale bieżącego roku złożą wnioski o decyzje ZRID.
Kolejne etapy obejmują fragment od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich oraz dalej do Bardo. Inwestycje te znajdują się w fazie procedury przetargowej. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku.
Dla odcinka Ząbkowice Śląskie - Bardo, o długości około 14 kilometrów, umowę podpisano 14 czerwca 2024 roku. Realizację tego odcinka prowadzi konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.
Kolejne etapy planowane są obecnie w fazie przygotowawczej. Trwają prace nad Programem Inwestycji, który określi szczegółowy zakres inwestycji, harmonogram oraz wstępne koszty. Następnie planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które uwzględni analizę możliwych tras trasy S8 na kolejnych odcinkach.
Zakończenie budowy całej trasy S8 Wrocław-Kłodzko i oddanie do ruchu planowane jest na lata 2028-2033, uwzględniając kolejne etapy prac projektowych oraz realizacyjnych. Projekt S8 od Wrocławia przez Kłodzko do granicy z Czechami jest kluczowy dla rozwoju regionalnej infrastruktury transportowej.
Źródło: GDDKiA
Komentarze