Do prac KWRiST trafił projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
Przedstawiona przez resort nowelizacja zakłada umożliwienie przeprowadzania badań technicznych ciągników rolniczych oraz ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości do 40 km/h, a także przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami na stanowisku zewnętrznym. Stanowisko to, które posiada każda stacja kontroli pojazdów (SKP), będzie służyło nie tylko do pomiarów akustycznych, ale także do przeprowadzania badań technicznych ww. pojazdów w odniesieniu do SKP przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
Jak podaje Ministerstwo, przedstawiony projekt stanowi konsekwencję zmian wprowadzonych ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1720). Nowelizacja rozporządzenia pozwoli na przeprowadzanie badań technicznych ww. ciągników w podstawowej stacji kontroli pojazdów (PSKP). Efektem zmian ma być zwiększenie dostępności przeprowadzania badań technicznych, bowiem właściciel ww. pojazdów będzie mógł przedstawić pojazd do badania w PSKP (jeżeli stacja spełnia wymagania przepisane prawem), zamiast przeprowadzania badań w okręgowej SKP, które najczęściej są oddalone o kilkadziesiąt kilometrów od miejsca zamieszkania właścicieli pojazdów.
Projektodawcy przewidują, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 czerwca 2024 r. Termin ten został dostosowany do terminu wejścia w życie art. 4 i art. 19 ww. ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r.
Z treścią projektu można zapoznać się pod poniższymi linkami:
Komentarze
Czy przy okazji tej zmiany nie można było od razu, bez żadnych wątpliwości zaznaczyć to "wyraźnie"?, np.
dodając przepis:
„§ 2a. Stanowisko zewnętrzne, o którym mowa w paragrafie 2 pkt 2 lit. b, powinno spełniać wymagania, o których mowa w paragrafie 17 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia.