Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie rozpisały przetarg na dostawy 30 autobusów elektrycznych. Zamówienie jest podzielone na dwie części w zależności od sposobu ładowania. Szacowana wartość to 81,690 mln zł.
Jak czytamy - pierwsza część dotyczy 12 autobusów, a druga 18 pojazdów. W obu przypadkach chodzi o elektrobusy klasy maxi o długości 11,8-12,2 m. Przewidziano drzwi w układzie 2-2-2. Pojazdy w I części mają pomieścić min. 80 pasażerów, a w II części – min. 70 podróżnych (przy normie 8 os. na m2), z czego 24 na miejscach siedzących. Przewidziano miejsce do jednoczesnego przewozu wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Podłoga ma być płaska na całej długości – z wejściem na wysokości 340 mm. Minimalna szerokość przejścia to 520 mm. Przewidziano pompę ciepła oraz dodatkowe urządzenie grzewcze o zalecanej mocy cieplnej 20-30 kW, wyposażone w zbiornik paliwa. Wymagane są kabina kierowcy typu zamkniętego, ręcznie odkładania rampa w drugich drzwiach, fotele ze „skóry ekologicznej” lub tapicerki (ostatecznie rozwiązanie zostanie wybrane przed podpisaniem umowy), żółte poręcze, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, ekranami i nagłośnieniem, ekrany reklamowe, monitoring. Musi być przygotowane miejsce pod kasowniki i biletomat.
W elektrobusach planuje się jeden silnik centralny albo silniki w osi napędowej. Maksymalna moc musi wymościć min. 160 kW. Zamawiający zaleca montaż ogranicznika prędkości do 80 km/h oraz zastosowanie technologii zmniejszających zużycie energii. Przewidziano baterie litowo-jonowe z możliwością ładowania pantografowego w I części oraz wyłącznie plug-in w II części. Ich pojemność określono na min. 160 kWh w I części i min. 450 kWh w II części. Wymagane minimalne zasięgi to odpowiednio 120 km i 300 km. Wymagana moc ładowania plug-in wynosi min. 120 kW, a pantografowego – min. 200 kW.
Termin składania ofert mija 14 grudnia. Startować mogą firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały wartości elektrobusów o wartości odpowiednio 70 i 100 mln zł netto. O wyborze decydują cena (70%), zużycie energii elektrycznej (8%), komfort termiczny – nośniki energii wykorzystywane do ogrzewania (8%), gwarancja zasięgu (10%), liczba miejsc pasażerskich (2%), podatność do napraw powypadkowych – podział szyby przedniej i poszyć bocznych (1%), wykonanie antykorozyjne nadwozia (1%). Szacowana wartość I części to 34,260 mln zł, a II – 47,430 mln zł. W obu przypadkach na dostawy przeznaczono 12 miesięcy.
Źródło: transport-publiczny.pl