O te właśnie kwestie w swej interpelacji wystosowanej do resortu infrastruktury pytał poseł Mirosław Suchoń.
Parlamentarzysta zwrócił uwagę, że powrót do wymagalności okazywania zezwoleń w oryginale znacząco utrudni i spowolni realizację transportów, zwłaszcza że nie ma jeszcze ustalonych procedur odnośnie wydawania oryginałów.
W odpowiedzi minister Rafał Weber wyjaśnił, że Minister Infrastruktury w dniu 6 kwietnia 2023 r. powołał Zespół do spraw opracowania regulacji prawnych dotyczących systemu elektronizacji przejazdów pojazdów nienormatywnych. Pisaliśmy o tym tutaj.
-Założeniem prac Zespołu jest opracowanie systemu elektronizacji przejazdów pojazdów nienormatywnych, który zastąpi obowiązujący sformalizowany system wydawania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego. Efektem prac Zespołu będzie opracowanie projektu regulacji prawnych (wprowadzających system elektronizacji spraw z zakresu uprawnień na przejazdy pojazdów nienormatywnych), który stworzy jednolity elektroniczny system zgłoszeń przejazdów pojazdów nienormatywnych, umożliwiający prowadzenie kontroli przejazdów pojazdów nienormatywnych. Zgodnie z przepisami zarządzenia przewiduje się, że Zespół ulegnie rozwiązaniu do dnia 31 lipca 2023 r. – stwierdził R. Weber.
Resort nadto poinformował, że zasadnym jest, aby stosowany był przepis art. 64 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, na podstawie którego kierujący pojazdem nienormatywnym jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać uprawnionym osobom zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego.
W konkluzji Ministerstwo wyjaśniło, że nie widzi możliwości korzystania z kopii zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego po dniu 1 lipca 2023 r. (tj. po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego).
Z treścią interpelacji oraz odpowiedzi można zapoznać się tutaj.