Pięć kolejnych miejscowości w województwie podkarpackim – Jarosław, Jasło, Mielec, Stalowa Wola i Ustrzyki Dolne – wprowadzi do swojego taboru komunikacji miejskiej łącznie 39 niskopodłogowych autobusów elektrycznych, wybuduje infrastrukturę ich ładowania oraz przeszkoli zespoły obsługi technicznej.
Projekty będą miały walor antysmogowy oraz antyhałasowy i zostaną zrealizowane, w zależności od projektu, do 2024 lub 2025 roku. Przyczynią się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń – tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10). Zredukują również poziom hałasu miejskiego oraz emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Równolegle inwestycje pomogą samorządom realizować w praktyce zapis ustawy o elektromobilności nakładającej na miasta, liczące co najmniej 50 tysięcy mieszkańców, obowiązek wymiany taboru przewozowego od 2028 r. i posiadania w swoich flotach przynajmniej 30 proc. autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem.
Gmina Miejska Jarosław zakupi 13 autobusów elektrycznych. Skorzysta przy tym z dotacji w wysokości 19,9 mln zł oraz pożyczki 6,1 mln zł z NFOŚiGW. Środki pozwolą równolegle na montaż 14 punktów ładowania tupu plug-in oraz jednej ładowarki typu pantograf, a ponadto na przeprowadzenie szkolenia z nauką obsługi pojazdu dla co najmniej 21 osób, w tym 17 kierowców oraz 4 elektromechaników.
Projekt uruchomienia zielonego transportu publicznego przez Miasto Jasło wsparty 11,3 mln zł dotacji oraz 3,2 mln zł pożyczki z NFOŚiGW umożliwi zakup 6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. W celu ładowania zakupionych pojazdów, przewidziano także nabycie i montaż 3 ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in. Zaplanowano przeprowadzenie merytorycznych szkoleń dla minimum 3 kierowców i 2 mechaników.
Zakup 5 zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym podejmie także Gmina Miejska Mielec, która otrzyma na ten cel z NFOŚiGW 8,5 mln zł dotacji. W celu ładowania pojazdów, projekt przewiduje m.in. zakup i montaż na terenie zajezdni operatora przy ul. Moniuszki w Mielcu, trzech stacji ładowania (każdej z dwoma wyjściami). Przewidziano także zakup i instalację kompletnego systemu centralnego do zarządzania i sterowania układem ładowania autobusów elektrycznych. Ponadto planowane szkolenie z zakresu obsługi pojazdów obejmie 17 kierowców i 22 mechaników.
Dzięki dotacji NFOŚiGW w wysokości 12,2 mln zł projekt rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego zostanie przeprowadzony także przez Gminę Stalowa Wola. W ramach przedsięwzięcia planuje się zakup 5 elektrobusów. Pojazdy będą zasilane za pomocą zakupionych 3 dwustanowiskowych punktów ładowania typu plug-in. Zaplanowane szkolenia z zakresu obsługi i naprawy pojazdów skierowane do 15 kierowców oraz 7 mechaników, dyspozytorów i pracowników nadzoru pomogą usprawnić ich użytkowanie.
Beneficjentem wsparcia finansowego z NFOŚiGW będzie także Gmina Ustrzyki Dolne, która na zakup m.in. 10 elektryków miejskich otrzyma 20,2 mln zł dotacji oraz 6,1 mln zł pożyczki, realizując swój projekt pn. „Zeroemisyjne Bieszczady – transport na miarę przyszłości”. Aby sprawnie i terminowo ładować pojazdy, przewidziano równocześnie zakup i montaż na terenie gminnym 3 dwustanowiskowych punktów ładowania. W ramach przedsięwzięcia zostanie wykonana dokumentacja techniczna, zakupiony system informacji pasażerskiej, a także przeprowadzone szkolenie dla co najmniej 12 kierowców z nauką obsługi pojazdu.
Wszystkie zakupione autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, ogrzewane/klimatyzowane, a także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Umowy o dofinansowanie ww. przedsięwzięć zostały podpisane 10 maja br. w Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie przez Artura Michalskiego, wiceprezesa zarządu NFOŚiGW oraz przedstawicieli beneficjentów.
Na przekazanie prawie 88 mln zł dotacji i pożyczek pozwolił program priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – „Zielony Transport Publiczny”.
Źródło: NFOŚiGW