Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolej ponownie coraz bardziej popularna

Kolej ponownie coraz bardziej popularna fotolia.pl

Jak podaje PIE od stycznia do października 2022 roku Polska kolej obsłużyła 282 mln pasażerów. To najlepszy wynik od 2001 r. – od czasu największych cięć w rozkładach jazdy. Wzrost ten jest szczególnie wyraźny w stosunku do lat ubiegłych, czyli czasu pandemii. W całym 2020 r. kolej obsłużyła 209 mln pasażerów, w 2021 r. było to 245 mln. W porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. kolej zanotowała wzrost o 3 mln pasażerów (o 1,1 proc.). Jednak przy uwzględnieniu tylko ostatnich 6 miesięcy (od maja do października) wzrost wyniósł 15,5 mln (6,7 proc) – oznacza to więc powrót do trendu wzrostowego z lat 2014-2019.

W raporcie czytamy, że wzrostowi liczby pasażerów towarzyszy znaczący wzrost udziału PKP Intercity w przewozach kolejowych. Od stycznia do października 2022 roku PKP Intercity obsłużyło 17,4 proc. pasażerów, podczas gdy w poprzednich latach ten odsetek wahał się od 9,6 proc. do 14,9 proc. PKP Intercity jest jedyną polską spółką oferującą podróże pociągami dalekobieżnymi, które zdecydowanie dominują w przewozach między największymi polskimi miastami. W połowie listopada spółka odnotowała 50 mln obsłużonych pasażerów, a tym samym pobiła dotychczasowy rekord – 49 mln pasażerów obsłużonych w 2019 r. Pod tym względem PKP Intercity wyprzedziło też drugiego do tej pory przewoźnika – Koleje Mazowieckie, oferującego regionalne przewozy na terenie województwa mazowieckiego. Pierwsze miejsce z udziałem 25,5 proc. pasażerów zajmuje nieustannie spółka Polregio (organizująca przewozy regionalne w mniejszych województwach).

Z zebranych danych za 2020 r. wynika, że na 1000 mieszkańców Polski przypadały 664 samochody, a więc dostęp do indywidualnego transportu ma obecnie większość mieszkańców kraju. Kolej musi konkurować z transportem indywidualnym i skupiać się na prezentowaniu swoich zalet – oszczędności czasu i pieniędzy osiąganych w długich trasach między miastami obsługiwanych przez PKP Intercity. W 1990 r. kolej obsługiwała 790 mln pasażerów i wówczas w Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 138 aut. Dla wielu pasażerów kolej nie miała wtedy żadnej innej propozycji, szczególnie w kwestii dojazdu z mniejszych miejscowości do miejsc pracy. Obecny wzrost liczby pasażerów związany jest już z konkurencją o klientów, w której kolej musi przekonać ich ceną, szybkością przejazdu i jakością oferty.

52 proc. osób biorących udział w badaniu PIE na temat efektów rosnących kosztów energii zadeklarowało gotowość do częstszego korzystania z transportu publicznego lub roweru niż samochodu, a 36,5 proc. było zdeterminowanych do użytkowania samochodu.

Pomimo podwyżek cen biletów, wprowadzonych przez większość przewoźników, kolej w tym roku skutecznie konkuruje z innymi środkami transportu, także z samochodami. Stopniowe wychodzenie polskiej kolei z kryzysu odbywa się jednak w czasie poważnych problemów transportu autobusowego oraz komunikacji miejskiej.

Poza rekordową liczbą obsłużonych pasażerów w 2022 r., kolej przygotowała plany rozbudowy sieci w Polsce. W ostatnim czasie zostały podpisane umowy na realizację (głównie odbudowę) 100 km tras kolejowych w woj. śląskim o wartości 1,5 mld PLN. W październiku podobne porozumienie zostało podpisane między PKP PLK a samorządem woj. mazowieckiego. Kolej jest ważnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu – jako alternatywa zarówno dla transportu lotniczego, jak i transportu samochodowego. Plany rozbudowy sieci kolejowej zaplanowane zostały też przez spółkę CPK i założono w nich połączenie polskich miast z nowym portem lotniczym. Renesans kolei dopiero się więc rozpoczyna.

Źródło: PIE

Śr., 4 St. 2023 0 Komentarzy
Katarzyna Sekuła
Redaktor Katarzyna Sekuła