Jak podaje PIE od stycznia do października 2022 roku Polska kolej obsłużyła 282 mln pasażerów. To najlepszy wynik od 2001 r. – od czasu największych cięć w rozkładach jazdy. Wzrost ten jest szczególnie wyraźny w stosunku do lat ubiegłych, czyli czasu pandemii. W całym 2020 r. kolej obsłużyła 209 mln pasażerów, w 2021 r. było to 245 mln. W porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. kolej zanotowała wzrost o 3 mln pasażerów (o 1,1 proc.). Jednak przy uwzględnieniu tylko ostatnich 6 miesięcy (od maja do października) wzrost wyniósł 15,5 mln (6,7 proc) – oznacza to więc powrót do trendu wzrostowego z lat 2014-2019.
W raporcie czytamy, że wzrostowi liczby pasażerów towarzyszy znaczący wzrost udziału PKP Intercity w przewozach kolejowych. Od stycznia do października 2022 roku PKP Intercity obsłużyło 17,4 proc. pasażerów, podczas gdy w poprzednich latach ten odsetek wahał się od 9,6 proc. do 14,9 proc. PKP Intercity jest jedyną polską spółką oferującą podróże pociągami dalekobieżnymi, które zdecydowanie dominują w przewozach między największymi polskimi miastami. W połowie listopada spółka odnotowała 50 mln obsłużonych pasażerów, a tym samym pobiła dotychczasowy rekord – 49 mln pasażerów obsłużonych w 2019 r. Pod tym względem PKP Intercity wyprzedziło też drugiego do tej pory przewoźnika – Koleje Mazowieckie, oferującego regionalne przewozy na terenie województwa mazowieckiego. Pierwsze miejsce z udziałem 25,5 proc. pasażerów zajmuje nieustannie spółka Polregio (organizująca przewozy regionalne w mniejszych województwach).
Z zebranych danych za 2020 r. wynika, że na 1000 mieszkańców Polski przypadały 664 samochody, a więc dostęp do indywidualnego transportu ma obecnie większość mieszkańców kraju. Kolej musi konkurować z transportem indywidualnym i skupiać się na prezentowaniu swoich zalet – oszczędności czasu i pieniędzy osiąganych w długich trasach między miastami obsługiwanych przez PKP Intercity. W 1990 r. kolej obsługiwała 790 mln pasażerów i wówczas w Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 138 aut. Dla wielu pasażerów kolej nie miała wtedy żadnej innej propozycji, szczególnie w kwestii dojazdu z mniejszych miejscowości do miejsc pracy. Obecny wzrost liczby pasażerów związany jest już z konkurencją o klientów, w której kolej musi przekonać ich ceną, szybkością przejazdu i jakością oferty.
52 proc. osób biorących udział w badaniu PIE na temat efektów rosnących kosztów energii zadeklarowało gotowość do częstszego korzystania z transportu publicznego lub roweru niż samochodu, a 36,5 proc. było zdeterminowanych do użytkowania samochodu.
Pomimo podwyżek cen biletów, wprowadzonych przez większość przewoźników, kolej w tym roku skutecznie konkuruje z innymi środkami transportu, także z samochodami. Stopniowe wychodzenie polskiej kolei z kryzysu odbywa się jednak w czasie poważnych problemów transportu autobusowego oraz komunikacji miejskiej.
Poza rekordową liczbą obsłużonych pasażerów w 2022 r., kolej przygotowała plany rozbudowy sieci w Polsce. W ostatnim czasie zostały podpisane umowy na realizację (głównie odbudowę) 100 km tras kolejowych w woj. śląskim o wartości 1,5 mld PLN. W październiku podobne porozumienie zostało podpisane między PKP PLK a samorządem woj. mazowieckiego. Kolej jest ważnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu – jako alternatywa zarówno dla transportu lotniczego, jak i transportu samochodowego. Plany rozbudowy sieci kolejowej zaplanowane zostały też przez spółkę CPK i założono w nich połączenie polskich miast z nowym portem lotniczym. Renesans kolei dopiero się więc rozpoczyna.
Źródło: PIE