Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Praca zdalna na CEPiK - odpowiedź KPRM

Praca zdalna na CEPiK - odpowiedź KPRM fotolia.pl

W odpowiedzi na zapytanie dot. możliwości w zakresie zapewnienia pracy zdalnej w CEPIK, strona rządowa poinformowała, że możliwe jest częściowe usprawnienie obsługi na linii interesant – urzędnik.

Owo usprawnienie jest zależne od ustalenia, które czynności w ramach pracy w SI Pojazd i SI Kierowca samorządy chciałyby wykonywać zdalnie (szczególnie w zakresie wydawania dokumentów i oznaczeń, które muszą być fizycznie zabezpieczone w odpowiedni sposób). Uzyskanie szczegółowych propozycji pozwoli na przeprowadzenie rzetelnej analizy i zaproponowanie konkretnych rozwiązań.

Jak wskazuje przedstawiciel KPRM, powołując się na informacje z Ministerstwa Infrastruktury, w obecnym stanie prawnym i faktycznym w zakresie rejestracji pojazdów większość realizowanych spraw wiąże się z wydawaniem dokumentów i oznaczeń (np. rejestracja pojazdu), czyli np. dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych, kart pojazdów, nalepek kontrolnych czy tablic rejestracyjnych. Realizacja tego typu spraw nie powinna się odbywać z domu (w ramach pracy zdalnej), a wyłącznie w przystosowanych do tego pomieszczeniach urzędu z wykorzystaniem stosownych urządzeń, m.in. z uwagi na np. konieczność zabezpieczenia dokumentów i oznaczeń przed kradzieżą, utratą oraz dostępem osób nieupoważnionych (m.in. ochrona danych osobowych), konieczność przechowywania tych dokumentów i oznaczeń w odpowiednio zabezpieczonych pomieszczeniach, wyposażonych w sprzęt przeciwpożarowy, konieczność pieczętowania dokumentów (pieczątki również należy zabezpieczyć przed kradzieżą, utratą oraz dostępem osób nieupoważnionych), konieczność fizycznego odebrania dokumentów lub oznaczeń (tablice rejestracyjne) od obywatela a następnie przekazania obywatelowi przez urzędnika dokonującego np. rejestracji pojazdu (albo alternatywnie przesłanie pocztą za zgodą wnioskującego). Zaś w zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami praca również w dużej części jest pracą z obywatelem, w szczególności wykonywane są takie czynności jak przyjęcie wniosku – obecnie brak połączenia z e-puap, skanowanie wniosków złożonych (brak infrastruktury do skanowania w domu), przyjmowanie dokumentów i ich obróbka – np. orzeczenia lekarskie (ochrona danych osobowych), wydawanie dokumentów – niedopuszczalne jest zarówno zabieranie do domu dokumentów praw jazdy zarówno tych do wydania jak i tych które przyszły np. do unieważnienia.

Mając powyższe na uwadze do dalszej analizy we współpracy ze stroną samorządową mogłyby się kwalifikować w pierwszej kolejności sprawy, które nie wiązałyby się z wydawaniem dokumentów i oznaczeń obywatelom.

Niezbędne byłyby zmiany prawne związane z procesami rejestracji pojazdów oraz nabywaniem uprawnień do kierowania pojazdami, w tym również związane z obsługą tych procesów i komunikacją pomiędzy systemami teleinformatycznymi SI Pojazd, SI Kierowca i SI CEPiK.

Kolejnym zagadnieniem wymagającym wnikliwej analizy jest potrzeba dostosowania rozwiązań technicznych, z zapewnieniem bezpieczeństwa systemów obsługujących CEK i CEP, SI Kierowca, SI Pojazd, ESP, w tym zapewnienia automatyzacji w przepływie informacji (integracje).

Pt., 12 Lt. 2021 2 Komentarze Dodane przez: Monika Małowiecka

Komentarze

Ona
+2 # Ona 2021-02-15 15:46
Tylko i tak nie będzie kto miał tego robić bo zarówno sprzętu jak i pracowników jest za mało.
| | |
Urzędnik
+1 # Urzędnik 2021-02-16 17:59
Pracy w komunikacji jest ogrom! Zbycia/ nabycia tego jest mnóstwo! Można to wykonywać właśnie na pracy zdalnej!! W dzisiejszych czasach e-urzędnik powinien być uruchomiony jak najszybciej!!!
| | |