Zarzut skarżącego dotyczy różnicowania sytuacji osób korzystających z gminnego transportu zbiorowego związanej: po pierwsze, z zakresem dostępności do zakupu biletów w pojazdach autobusowych i tramwajowych na liniach dziennych i nocnych; a po drugie, z ograniczeniem możliwości zakupu biletów w pojazdach autobusowych i tramwajowych na liniach dziennych wyłącznie biletów (jednorazowych) czasowych, z pominięciem możliwości zakupu biletów (jednorazowych) na jeden przejazd. W ocenie Sądu opisane sytuacje różnicujące dostęp do wszystkich rodzajów biletów przejazdowych i ograniczające możliwość ich zakupu w pojeździe u kierowcy/motorniczego nie stanowią naruszenia art. 32 Konstytucji RP.
Podkreślić należy, że prawo do korzystania z komunalnych usług przewozu zbiorowego nie jest ograniczane w stosunku do określonej kategorii pasażerów. Każdy bowiem może korzystać ze środków miejskiej komunikacji zbiorowej na podstawie ważnego biletu na przejazd. Każdy natomiast, kto chce skorzystać z przejazdów ma wybór – może zakupić każdy rodzaj biletu na przejazd środkami komunikacji miejskiej: 1/ w punktach sprzedaży biletów zlokalizowanych na terenie całego miasta; 2/ w automatach biletowych, a także 3/ za pomocą aplikacji mobilnej na telefon komórkowy; albo zdecydować się na zakup biletu (jednorazowego) czasowego u kierowcy w autobusie bądź u motorniczego w tramwaju (przy czym "ograniczenie" to dotyczy jedynie sprzedaży prowadzonej na liniach dziennych).
Brak jest zatem w tak ukształtowanym stanie faktyczno-prawnym jakichkolwiek oznak dyskryminacji, wskazujących na naruszenie zasady sprawiedliwości społecznej czy też naruszenia zasady równości (prawa do równego traktowania przez władze publiczne). O dyskryminacji można by mówić wtedy, gdyby nie było innych form zakupu biletów niż te oferowane w sprzedaży u kierowcy/motorniczego albo dostęp do nich byłby znacznie utrudniony. Tak w istocie nie jest, skoro istnieją powyżej wskazane inne, powszechnie dostępne formy dystrybucji biletów, zaś przyjęte przez Radę Miasta uregulowanie dające możliwość zakupu biletów w pojeździe, stanowi jedynie ich uzupełnienie.
III SA/Gd 912/15 - Wyrok WSA w Gdańsku
Źródło: CBOSA