Czy można na stronie BIP urzędu publikować protokół z kontroli przedsiębiorcy prowadzącego działalność regulowaną, nad którym organ prowadzący BIP sprawuje nadzór.
Odpowiedź: Zgodnie z art. 1 ustawy każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy prawo do informacji publicznej obejmuje m.in. uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych. W orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że informacją publiczną będzie każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują, bądź gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa, w zakresie tych kompetencji. Informację publiczną stanowi więc treść dokumentów urzędowych czy wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, niezależnie do jakiego podmiotu są one kierowane i jakiej sprawy dotyczą (por. wyroki NSA z dnia 30 października 2002 r. II SA 181/2002 i II SA 1956/2002). W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z roku 2005 w sprawie II SAB/Wa 44/05 wskazano, że protokół i notatka z kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy są informacją publiczną(źródło: LexPolonica nr 386386).
Informacja dotycząca kontroli organu sprawującego nadzór nad przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą jest efektem pracy osób upoważnionych przez organ. Bez wątpienia stanowi on dokument urzędowy, który może być następnie wykorzystany jako dowód, w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie zakazu prowadzenia działalności regulowanej. Protokół stanowi również źródło informacji co do tego na ile dane, zgłoszone przez przedsiębiorcę i uwidocznione w rejestrze działalności gospodarczej regulowanej pokrywają się ze stanem faktycznym. W tym znaczeniu w mojej ocenie można przyjąć, że protokół kontroli z kontroli przedsiębiorcy prowadzącego działalność regulowaną będzie stanowił informację publiczną.
Ustawa o dostępie do informacji publicznej zawiera otwarty katalog rodzajów informacji publicznych, które na tej stronie mogą być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (art. 8 ust. 3 zdanie drugie ustawy o dostępie do informacji publicznej). Należy jednak pamiętać o art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który wprowadza prawne ograniczenia w zakresie prawa dostępu di informacji publicznej (m.in. w zakresie ochrony prawa do prywatności oraz tajemnicy przedsiębiorcy). W tym zakresie przed ewentualnym opublikowaniem kopii protokołu z kontroli dokument powinien zostać poddany zabiegowi anonimizacji w odniesieniu do danych chronionych (np. imion i nazwisk osób, które korzystały z usług przedsiębiorcy).
Na marginesie zgodnie z art. art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a) tiret drugie ustawy o dostępie do informacji publicznej udostępnieniu podlega informacja udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiot ma obowiązek udostępnienia tych danych na stronie BIP. Powołany przepis dotyczy kontroli jaką przeprowadził inny podmiot nad podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej (np. kontroli wojewody w stosunku do starosty na podstawie ustawy o kierujących pojazdami), a nie kontroli organu publicznego nad podmiotem prywatnym, zatem nie ma przepisu, z którego wynikałby obowiązek umieszczenia protokołu kontroli przedsiębiorcy na stronie BIP.