Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uchwała o pomocy zdrowotnej to nie regulamin urzędu, który jej udziela

Uchwała o pomocy zdrowotnej to nie regulamin urzędu, który jej udziela fotolia.pl

Wojewoda: Uchwała w sprawie świadczeń opieki zdrowotnej przyznawanych nauczycielom, nie służy określaniu osób czy komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za obsługę wniosków o przyznanie takiej pomocy.

Wojewoda Lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym poświęconym uchwale w sprawie świadczeń opieki zdrowotnej dedykowanej nauczycielom, przypomniał o związanych z tym ustawowych ograniczeniach. Jak to niejednokrotnie ma miejsce, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, tworząc uchwałę przekroczył zakres spraw, do ustalenia których został upoważniony. Dla pełnej jasności należy odnieść się do art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, nakazującego uregulowanie w drodze uchwały zagadnień takich, jak:

  • rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej;
  • warunki przyznania pomocy;
  • sposób przyznania pomocy, tj. procedury, które są realizowane w danej sprawie.

Zakres spraw poleconych do uregulowania radzie gminy czy radzie powiatu sprawia wrażenie dość szerokiego, mając na względzie określenia zarówno przesłanek dotyczących potencjalnego beneficjenta pomocy, jak również planu działania po stronie organu. Nie oznacza to jednak konieczności (a wręcz - możliwości) drobiazgowego prowadzenia adresata uchwały przez wszystkie administracyjne meandry. Informacja o tym, który referat urzędu jednostki ma być odpowiedzialny za obsługę wniosków o przyznanie pomocy zdrowotnej, w ocenie organu nadzoru jest informacją wykraczającą poza obszar upoważnienia. Należy bowiem pamiętać, że kwestie struktury organizacyjnej urzędu gminy czy starostwa powiatowego należą do regulaminu organizacyjnego. Jego zapisy mówią także o zasadach działania takiego urzędu, a zatem nie ma potrzeby przenoszenia takich informacji do innych aktów. Co więcej, mając na względzie ogólne zasady stanowienia aktów prawa miejscowego, każde wyjście poza zakres upoważnienia ustawowego stanowi istotne naruszenie prawa, którego konsekwencją jest stwierdzenie nieważności zapisu.

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 18 września 2025 r. (sygn. PN-II.4131.253.2025)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego 

Pt., 26 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch