Opinia pozytywna z uwagami i zdanie odrębne – tak zdecydował Zespół w sprawie nowelizacji Prawa oświatowego.
We wtorek, 16 września, odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Podczas dyskusji poruszono m.in. temat programu „Cyfrowy uczeń”, poradni psychologiczno-społecznych, opłaty turystycznej oraz najmu krótkoterminowego.
Pozytywnie, ale…
Zespół zakończył procedowanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (UD 244). Akt ma na celu przede wszystkim przystosowanie systemu edukacji do aktualnych i przyszłych wyzwań demograficznych, przy jednoczesnej ochronie szkół podstawowych. Ma się to odbywać m.in. poprzez alternatywne wykorzystywanie budynków szkolnych do zadań innych, niż edukacyjne, np. związanych z polityką senioralną, ochroną zdrowia czy kulturą.
Projekt był poddawany pod dyskusje KWRiST od kilku tygodni, jednak strona samorządowa nie była zdecydowana co do ostatecznej opinii. Dokument zawiera korzystne dla JST rozwiązania, ale jednocześnie nie uwzględnia ich kluczowych postulatów, jak rezygnacja z wymogu uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w przypadku likwidacji szkoły czy tworzenia szkół filialnych.
Na wtorkowym posiedzeniu korporacje samorządowe przedstawiły stanowiska w tej sprawie. Przedtem mec. Bernadeta Skóbel ze Związku Powiatów Polskich zwróciła się z prośbą do resortu o ponowne rozpatrzenie dwóch kluczowych uwag organizacji.
– Rozumiem to, że państwo w pewnym zakresie wychodzicie nam naprzeciw, jeżeli chodzi o rozwiązania, które przyjmujecie w projekcie, ale też zwracam uwagę na pewne kwestie, które w naszej ocenie – bez wywracania tego projektu do góry nogami – mogłyby być uwzględnione i które nie rodzą ryzyka, że z jakiegoś powodu ten projekt np. zostanie zawetowany przez pana prezydenta – mówiła.
Postulaty dotyczyły zobligowania sądów administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego (w przypadku skargi kasacyjnej) do rozpatrywania ewentualnych skarg na opinię kuratora dotyczącą likwidacji szkoły w terminie 30 dni oraz możliwości łączenia w zespół szkół tego samego typu również w przypadku szkół ponadpodstawowych, przynajmniej położonych w tej samej miejscowości. Beata Pawłowska z Ministerstwa Edukacji Narodowej, w odpowiedzi, potwierdziła negatywne stanowisko resortu co do proponowanych zmian.
Ostatecznie Zespół wydał pozytywną opinię wiążącą z uwagami w zakresie kluczowych dla samorządów kwestii oraz zdaniem odrębnym Związku Gmin Wiejskich RP, który zaopiniował projekt negatywnie.
– Najważniejszy argument jest taki, że kryzys demograficzny dotyka najbardziej małe samorządy, a na dzień dzisiejszy proponowane rozwiązania, zarówno jeśli chodzi o filie, jak i zespoły, nadal wymagają pozytywnej opinii kuratora oświaty. Nie wspominam już w ogóle o całym procesie likwidacji. W związku z powyższym, ponieważ nie ma swobody kształtowania sieci szkół w samorządach najmniejszych, których finanse mocno cierpią ze względu na nieracjonalną sieć, na ten moment opinia do projektu jest negatywna – uzasadniła Katarzyna Zychowicz.
„Cyfrowy uczeń” – w oczekiwaniu na start
ZPP zwrócił się z prośbą do przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej o informację na temat programu „Cyfrowy uczeń”. Jak powiedział Tomasz Kulasa, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w MEN, resort wciąż czeka na przyjęcie programu przez Radę Ministrów.
– Na chwilę obecną przesunęliśmy termin dla placówek na 18 września, dla organów prowadzących na 22 września, ale czekamy na informację z KPRM-u, kiedy projekt będzie przyjmowany przez Radę Ministrów, żeby ewentualnie – jeżeli będzie jeszcze taka możliwość albo konieczność – te terminy spróbować w jakiś sposób przedłużyć. Czekamy już ze wzorami wniosków, żeby móc to udostępnić jak tylko będzie przyjęty program i też będziemy wysyłać wtedy kolejną informację do organów prowadzących o tych działaniach związanych z programem; na wzór tej poprzedniej – wyjaśnił.
Projekt w sprawie wydawania orzeczeń i opinii z licznymi uwagami
Jednym z punktów obrad był projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Celem projektowanej regulacji jest poprawa organizacji, jakości i dostępności usług świadczonych przez poradnie, a także wzmocnienie roli decyzyjnej zespołów orzekających działających w poradniach. Dodatkowo, nowe rozwiązania mają na celu usunięcie niejasności i doprecyzowanie przepisów oraz uproszczenie wzorów orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające, w tym uregulowanie kwestii zaleceń zawartych w orzeczeniach, jak również zapewnienie przekazywania przez poradnie orzeczeń i opinii do przedszkoli i szkół.
Jak podsumował Jan-Kosiński Gortych z Ministerstwa Edukacji Narodowej, resort otrzymał do projektu ponad 600 uwag. Ich liczba wzrośnie, bo niektóre instytucje zwróciły się z prośbą o wydłużenie terminu na ich zgłaszanie. Ministerstwo wciąż uzgadnia także niektóre kwestie z innymi resortami.
ZPP zgłosił pisemnie 11 zastrzeżeń do projektu, dotyczących m.in. osób, które będą mogły uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach zespołów orzekających działających w poradniach czy dokumentacji dołączanej do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii, które podczas posiedzenia zostały wstępnie omówione.
Temat powróci na kolejne posiedzenie Zespołu, po rozpatrzeniu przez resort wszystkich zgłoszonych uwag.
Sprawa WZK
W porządku obrad znalazł się projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa oraz niektórych innych ustaw. Akt wynika z założeń KPO i, jako kamień milowy A43G, musi zostać zrealizowany do końca bieżącego roku. Jego celem jest określenie praw i obowiązków województw w zakresie koordynacji umiejętności oraz zapewnienia im narzędzi umożliwiających wpływ na ofertę edukacyjną dostępną na ich terytorium. Ma to zostać osiągnięte m.in. przez uregulowanie statusu prawnego Wojewódzkich Zespołów Koordynacji do spraw polityki umiejętności (WZK).
Uwagi do projektu zgłosił Związek Powiatów Polskich, Związek Województw RP oraz Związek Miast Polskich. Przedstawiciel MEN-u zapewnił, że resort niebawem udzieli im pisemnych odpowiedzi, zaś w czasie spotkania odniósł się ogólnie do części postulatów.
Wśród uwzględnianych przez resort propozycji ZPP znalazło się doprecyzowanie statusu WZK jako organu opiniodawczo-doradczego zarządu województwa, a nie tylko działającego przy zarządzie województwa oraz rezygnacja z nadmiernej – zdaniem organizacji – ingerencji w samodzielność samorządu województwa w zakresie konieczności wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej urzędu marszałkowskiego biura koordynacji WZK.
Temat będzie kontynuowany. Projekt jest przedmiotem prac Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu, jak również Zespołu ds. Ustroju Samorządu, Obszarów Miejskich i Metropolitalnych.
Opłata turystyczna i najem krótkoterminowy
W odpowiedzi na wniosek Unii Metropolii Polskich o udzielenie przez Ministerstwo Sportu i Turystyki informacji na temat zrealizowanych, realizowanych i planowanych do realizacji działań analitycznych, koncepcyjnych i legislacyjnych dotyczących wprowadzenia do polskiego porządku prawnego przepisów regulujących problematykę tzw. najmu krótkoterminowego oraz informacji na temat zrealizowanych, realizowanych i planowanych do realizacji działań analitycznych, koncepcyjnych i legislacyjnych dotyczących wprowadzenia do polskiego porządku prawnego przepisów regulujących opłatę turystyczną, głos w sprawie zabrał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys.
– Dzisiaj nie ma żadnych inicjatyw w sprawie opłaty turystycznej. Natomiast dyskutujemy, analizujemy tę sprawę i niewykluczone, że będziemy do tej kwestii wracać. Ale na tę chwilę nie są prowadzone żadne prace legislacyjne w tej sprawie – podsumował.
W kwestii najmu krótkoterminowego, przedstawiciel MSiT zapowiedział że do 20 maja przyszłego roku we wszystkich krajach UE mają wejść w życie regulacje wynikające z prawa unijnego, a prawdopodobnie w przyszłym tygodniu do wykazu prac legislacyjnych trafi propozycja resortu w tym zakresie. Projekt przewiduje m.in. obligatoryjny wpis przedsiębiorcy prowadzącego najem krótkoterminowy do centralnego rejestru, wysokie kary za prowadzenie takiej działalności bez wpisu czy definicję najmu krótkoterminowego.
Inne sprawy w porządku obrad
Elżbieta Wysokińska z Ministerstwa Edukacji Narodowej przedstawiła krótką informację na temat projektu rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie wzoru legitymacji służbowej nauczyciela. Dokument będzie opiniowany po zakończeniu konsultacji.
Iwona Waszkiewicz z Unii Metropolii Polskich zwróciła się z prośbą, by na kolejnym spotkaniu MEN odniosło się do tematu wycieczek szkolnych i czasu pracy nauczycieli.
Zespół zarekomendował pozytywne opinie do projektu:
- rozporządzenia w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze budownictwo;
- rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze gospodarki odpadami;
- rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie wsparcia dla organu prowadzącego szkołę, w której utworzono oddział przygotowania wojskowego.
Kolejne posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu odbędzie się 22 września. Spotkanie poświęcone będzie opiniowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (UD222).