Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej z pytaniem o środki służące upowszechnieniu wśród jak największej liczby uczniów wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego. Choć z pozoru może się wydawać, że problem nieadekwatnego poziomu nauczania o tym obszarze zdrowia, rozwiąże wprowadzany przedmiot o nazwie "edukacja zdrowotna", należy mieć na uwadze, iż będzie to przedmiot fakultatywny. Tym samym - nie każdy dowie się z niego o rzeczach kluczowych dla zdrowia swojego i bliskich mu osób.
Wraz z początkiem roku szkolnego 2025/26, w szkołach pojawi się nowy przedmiot poświęcony zagadnieniom związanym z dbałością o zdrowie. Z rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wynika, że wśród przewidzianych do nauczania treści, dużo miejsca przeznaczono na szeroko rozumianą psychoedukację. Uczniowie uczęszczający na lekcje nowego przedmiotu mają dowiedzieć się na nich więcej m.in. o uzależnieniach i ich profilaktyce, przemocy rówieśniczej, przemocy seksualnej, czy zaburzeniach nastroju. Jak wynika z wielu prowadzonych niezależnie badań - jest to coraz bardziej naglącą potrzebą. Na przestrzeni lat liczba osób leczonych z powodu zaburzeń psychicznych rośnie lawinowo, a depresja nie oszczędza najmłodszych osób, w przypadku których jej skutki należą niejednokrotnie do najbardziej tragicznych.
Rzecznik Marcin Wiącek w piśmie adresowanym do Minister Barbary Nowackiej wskazał, że wprowadzenie edukacji zdrowotnej realizuje wyrażony w Konstytucji RP nakaz zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom przez organy władzy publicznej. Naturalnym celem wydaje się zatem objęcie nauczaniem przedmiotu jak największej liczby uczniów, co - jak się wydaje - w obliczu pewnych nacisków nie będzie miało miejsca. Choć część kluczowych zagadnień bywa poruszana na lekcjach innych przedmiotów, jest to rozwiązanie wyłącznie doraźne i nie zawsze gwarantuje profesjonalne podejście do tematu.
W związku z powyższym zasadne wydają się pytania o strategię mającą na celu objęcie nowym przedmiotem jak największej liczby uczniów oraz o planowanie innych działań, które mogłyby upowszechnić w szkołach wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego. RPO zwraca się także z pytaniem o działania adresowane do rodziców uczniów, jak podjęcie akcji edukacyjnych dotyczących funkcjonowania psychospołecznego dzieci i młodzieży, które miałyby zwiększyć świadomość w sprawach dotyczących podopiecznych.
Źródło: RPO