Wojewoda: Koniecznym elementem powiatowej uchwały w sprawie stypendiów sportowych jest konkretne wskazanie dyscyplin szczególnie istotnych dla danej wspólnoty samorządowej, a także wysokości przyznawanych nagród.
Wojewoda Wielkopolski w swoim niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym pochylił się nad kwestią innych niż często przytaczane tu związane z edukacją stypendiów przyznawanych przez samorządy. Jeden z wielkopolskich powiatów podjął uchwałę w sprawie zasad i trybu przyznawania nagród finansowych osobom wyróżniającym się w dziedzinie sportu i kultury. Upoważnienie do jej wydania wynikało z art. 7a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także - co szczególnie ważne w kontekście rozstrzygnięcia Wojewody - art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie. Przepis ten, pozwalając na określenie szczegółowych zasad, trybu przyznawania i pozbawiania oraz rodzajów i wysokości stypendiów i innych nagród, nakazuje uwzględnianie w tych rozważeniach kwestii osiągniętego wyniku sportowego oraz znaczenia danej dyscypliny dla danej jednostki samorządu terytorialnego. Nie ulega bowiem wątpliwości, że nie każdy sport uprawiany jest równie ochoczo i śledzony z takim samym zainteresowaniem w całej Polsce, od Tatr do morza.
W analizowanej przez Wojewodę uchwale takiej wzmianki zabrakło. Być może niewłaściwie zrozumiano treść upoważnienia ustawowego, mówiącego o "wzięciu pod uwagę" kwestii znaczenia danej dyscypliny sportowej. Nie oznacza to jednak tylko "przemyślenia" danej sprawy. Każda uchwała musi precyzyjnie określać przesłanki warunkujące przyznanie nagrody. Jak wynika z przywołanego wyroku NSA (sygn. I OSK 1623/17), nie musi być to koniecznie enumeratywne wymienienie dyscyplin. Możliwe jest ogólne wskazanie np. na "sporty zimowe" czy "lekką atletykę". Wskazanie na określony gatunek sportu musi jednak nastąpić.
Podobna rzecz dotyczy określenia wysokości wyróżnienia, aby podmiot mający otrzymać stypendium, wiedział o jego kwocie i kryteriach, o które opiera się przyznawana nagroda. Uchwała, która takich przesłanek nie wskazuje i nie odpowiada na pytanie o wysokość stypendium, czy które dyscypliny sportu są uznawane za kluczowe, nie spełnia swoich założeń.
Pominięcie części spraw podlegających uregulowaniu, fachowo nazywane niepełną realizacją norm kompetencyjnych, jest uważane za istotne naruszenie prawa, prowadzące do stwierdzenia nieważności danej uchwały w części dotkniętej naruszeniem, a nawet w całości. Tak stało się w tym przypadku.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 30 kwietnia 2025 r. (sygn. NP-III.4131.1.99.2025.2)